På en av lagerväggarna hos Adlibris sitter en skärm med ett digitalt räkneverk. Den visar antalet paket som färdigställts för leverans och nu under coronapandemin tickar den snabbare än sekunderna på en klocka. Klockan 9 på förmiddagen är den redan upp på femsiffrigt.
– Ett normalt dagsnitt är cirka 25 000 artiklar men just nu är det klart högre. Vi har två skift som jobbar från 7 på morgonen till 23 på kvällen, säger Daniel Hallgren, tf logistikchef.
Under året har han fått upp till 100 nya arbetskollegor när coronapandemin gjort att verksamheten kraftigt expanderat. De anställda går mellan hyllor och palltorg för att hämta deckare, kokböcker och barn- och ungdomslitteratur och i annan del av lagerlokalen – brädspel och pussel som under pandemin efterfrågats kraftigt.
– Vi har i realtid kunnat följa hur hårda nedstängningar var i de olika nordiska länderna. Jämfört med 2019 är vi väl till dags datum upp ungefär 35–40 procent på konsumentsidan så det är en rejäl skjuts uppåt, säger vd:n Jonas Karlén.
Vänt till framgång
Detta efter att bolaget gjorde en förlust på 217 miljoner kronor 2019 och dåvarande vd:n fick gå året innan, även då efter ett svagt bokslut.
Då har heller inte försäljningen för Black Friday och julhandeln inkluderats. Även om prognoser pekar på svagare julhandel är det inte troligt att det drabbar företrädesvis e-handeln.
– Vi har ett antal scenarier men vi tror såklart på en rejäl ökning inför julhandeln, delvis för att vi flyttar över allt mer mot e-handeln även utan coronan. Med de ytterligare skärpta restriktionerna tror vi på ytterligare försäljning jämfört med vår prognos i september.
TT: Hur pass oroad är du över att leveranserna inte kommer fungera?
– För vår del har den delen av kedjan fungerat bra. Vi har lagt till nya leveransalternativ och kan välja ett annat om något inte skulle fungera. Sedan ska jag vara orolig för allt, vad händer med konkurrenter, med den fysiska boken? Det gäller att vara uppmärksam på allting. Vi får inte bli mätta.
Ett par hundra meter därifrån ligger den andra stora arbetsplatsen i Heby kommun, Apoteas huvudkontor. Tillsammans bildar de två något av Sveriges e-handelscenter i Morgongåva företagspark på den mark som en gång i tiden var ett stålverk och sedan förvärvades av entreprenören och finansmannen Anders Wall.
Har en koppling
Mellan företagen finns också en koppling. Apoteas nuvarande vd Pär Svärdson var med grundade Adlibris innan det såldes till Bonniers.
När han nu kliver ut i Apoteas lokal är den ungefär 40 000 kvadratmeter stort och det myllrar av staplade varor.
– Vi anställde 200 personer i våras och är nu ungefär 900 totalt. Man kan säga att när Anders Tegnell går ut på en presskonferens och meddelar om nya restriktioner, då märker vi det nästan omedelbart när det gäller orderingång, säger han.
Varje dag kommer 250 lastpallar in till anläggningen. I andra änden åker sedan upp till 50 000 paket ut till kunderna.
– Sedan mars har det varit evig kamp. Vi har vuxit ungefär 50 procent och då hade vi en tillväxtprognos på 20 procent.
Även om en del av paketeringen sker med hjälp av robotar sker större delen av jobbet manuellt.
Omkring honom går därför medarbetare med vagnar kopplade till en läsplatta. På plattan dyker upp en bild på vilken produkt: schampo, halstabletter eller deodorant som ska plockas ihop. Farmaceuter ansvarar sedan för de receptbelagda medicinerna.
– På många ställen finns krav på att prata perfekt svenska. Här kan man få jobb och sedan förbättra sin svenska då man plockar utifrån en bild på läsplattan, säger han.
Samtidigt har det skett en dramatisk förändring under pandemin.
– Vi gick från att sätta in en annons och få 40 svar till att få 5 000 svar. Det är också en helt annan grupp sökanden, folk som haft långa karriärer inom helt andra sektorer.
Louise Tengwall är ett typexempel. Som flygvärdinna hos SAS gjorde hon sin sista flygning i april.
– Jag blev arbetslös i somras, hade aldrig jobbat med lager tidigare men ville ha en heltidsanställning. I början var det så att man drömde på nätterna om jobbet och hur man går i gångarna, säger hon.
Medan Adlibris nu för förhandlingar med facket om ett eventuellt nattskifte har stigande efterfrågan gjort att det redan införts hos Apotea.
– Vi kommer att leva med corona, det finns inga signaler som talar för en nedgång just nu, snarare tvärtom. Vi kommer behöva göra en förändring redan i vår, säger Pär Svärdson och syftar på lokalerna.
För även om den kan tyckas gigantiskt håller man på att växa ur den och det finns en planritning för ytterligare 40 000 kvadratmeter.
– Ett par år i framtiden så kan vi kanske vara 500 personer fler. För lilla Morgongåva med 1 400 invånare är det en rejäl ökning, säger han.