Under våren och sommaren har svenskarnas köpmönster förändras i grunden. Butiker och shoppingcenter gapar tomma medan e-handeln går på högvarv – något som också gynnar de som levererar paketen.
Företag som verkar inom så kallade sista milen-leveranser, som levererar paket hela vägen fram till kundernas ytterdörrar, har fått ett kraftigt uppsving under pandemin.
– Så fort covid-19 började spridas så såg vi en 50-procentig ökning. Vi insåg snabbt att vår tjänst är ett bra verktyg för att klara social distansering, man kan få hem sina varor utan att behöva möta andra människor, säger Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee.
Anställde 250 på en månad
Han beskriver det som att efterfrågan gick upp över en natt. De anställde 250 nya chaufförer bara i april för att möta behovet. En stor del av ökningen beror på att nya kunder har hittat till bolagets tjänster, enligt Simon Strindberg.
– Vad vi kan se så finns det egentligen ingen avmattning i beteendet. Vi har haft en konstant tillväxt sedan covid-19 med fler och fler hemleveranser. Det nya köpmönstret har blivit en vana, säger han.
Även branschkollegan Airmee såg en kraftig tillväxt under pandemin. Vd:n Julian Lee berättar att bolaget nådde de volymmål de hade satt upp för helåret redan i början av sommaren.
– Corona har accelererat trenden med fler och snabbare hemleveranser. Det är många konsumenter som har e-handlat för första gången nu, och sedan går man inte tillbaka till fysisk handel när man väl upplevt att få sin köpta vara hemlevererad samma dag, säger han.
Ingen mänsklig kontakt
Att Folkhälsomyndigheten nu fortsatt rekommenderar hemmajobb lär gynna branschen ytterligare, anser Julian Lee.
– När man inte åker in till jobbet eller till stan blir det mer naturligt att beställa hemleverans.
Både Budbee och Airmee har under pandemin ställt om från att överlämna paketet personligen, till att lämna det utanför ytterdörren och meddela mottagaren via sms om att paketet är framme. Allt för att hålla smittorisken och den mänskliga kontakten till ett minimum.
På samma sätt fungerar Early Bird Postlådepaket, en tjänst hos distributionsnätverket MTD där paket levereras under natten tillsammans med morgontidningen. Rickard Lagesson, vd på MTD, berättar att de har sett en stadig ökning av volymerna under såväl 2019 som första halvan av 2020.
– Vår expansion och framgång kan inte förklaras av den kris vi befinner oss i, men den tillväxt som vi hade räknat med har skett snabbare, säger han.
"Hoppat fram några år"
Hösten är alltid en hektisk period för e-handeln, men samtliga bolag tror att den starka utveckling som våren medförde kommer ge även andra halvåret en extra skjuts.
– Jag tror att det kommer att bli en kraftigare ökning än vanligtvis på grund av corona. Långsiktigt kommer utvecklingen nog inte gå så här snabbt, men det fortsätter på en ny högre nivå. Man har hoppat fram några år och jag tror knappast att det kommer att gå tillbaka, säger Julian Lee på Airmee.
Han får medhåll av Simon Strindberg på Budbee:
– Tillväxten tog ett kliv från en vecka till en annan och sedan har den nya nivån hållit i sig. Som det ser ut nu fortsätter vi bara att rekrytera och rusta oss inför julhandeln, det börjar redan nu efter semestrarna, säger han.