Sandvik blev tillsammans med Volvo först ut bland storbolagen att rapportera gällande tredje kvartalet. De bådas rapporter föll dock ut olika.
För Sandviks del blev det en kraftigt minskad orderingång från nästan 25 miljarder kronor till 19,9 miljarder kronor. Omsättningen sjönk också markant, dock i linje med marknadens förväntningar medan vinsten före skatt steg till 3,9 miljarder kronor.
– Vi är nöjda med hur vi lyckats under det här kvartalet med tanke på att det är för närvarande en tuff marknad. Vi ser en viss återhämtning inom vissa delar men det är en blandad bild, säger vd:n Stefan Widing vid en telefonkonferens.
Ett sorgebarn
Sorgebarnen är framförallt flygindustrin inom olja- och gas. Oljepriset har sjunkit kraftigt den senaste tiden och vissa bedömare ser nu att det kommer att fortsätta ligga på nuvarande nivå under en lång tid framöver.
När det gäller flygindustrin har flera flygbolag, bland annat Ryanair, nyligen meddelat att man återigen skär ned på antalet flighter inför vintersäsongen. Amerikanska flygjättar som United och Delta har nyligen delårsrapporterat och målar upp en mörk bild framöver när det gäller återhämtningen på marknaden. För Sandvik, som jobbar mot flygplanstillverkare när det gäller olika verktygslösningar, får detta så klart konsekvenser. Antalet order inom segmentet Sandvik Machining Solution minskade också under kvartalet med en femtedel, 19 procent.
– Inom flyget har vi inte sett någon som helst förbättring, konstaterar Stefan Widing.
TT: Ser du att flygindustrin någonsin kommer att ta sig tillbaka till nivån före coronapandemin?
– Vi tror så och är inte ensamma om detta. Det är inte första gången som något sådant här sker, det har hänt under vid flera tillfällen de senaste decennierna. Det kan bli en permanent förändring när det gäller företagsresandet men vi tror inte så gällande privatresandet.
– Hur lång tid det kommer att ta kan debatteras, men vi ser ett scenario där det dröjer till 2023-24 innan vi är tillbaka på samma nivå som förra pandemin men det kan förändras.
Annorlunda situation
Den nya smittspridningen runtom i Europa bekymrar men är inte i nuläget en källa till en stor oro för Sandvik. Situationen är långtifrån så svår som tidigare i år, poängterar Stefan Widing.
– Det är svårt att säga, men det vi ser nu är ett annorlunda beteende under andra kvartalet. Det är inte fullständiga nedstängningar. Jag bedömer att tjänstesektorn är betydligt mera påverkad in industrisektorn.
På Stockholmsbörsen blev det en svängig resa under fredagen för Sandvik. Inledningsvis efter rapporten föll aktien för att därefter återhämta sig och strax före stängning vara upp 1,6 procent.