Vivino låter användare föra protokoll över vilka viner de druckit, betygsätta dem och hitta nya varianter. Till de funktionerna har det lagts en affärsverksamhet, där användaren också kan beställa hem flaskor.
Den verksamheten bedrivs dock från ett annat land inom EES och omfattas därför av undantagsregeln för privat införsel av alkohol, anser Patent- och marknadsdomstolen enligt flera mediers rapportering.
Återkommande otydligt
"Det har återkommande lyfts fram att det är otydligt hur rätten till privatinförsel förhåller sig till den växande e-handeln för alkoholdrycker. Domstolen har nu haft anledning att pröva frågan om sådan e-handel som Vivino ägnar sig åt är tillåten och har kommit fram till att så är fallet", meddelar rådman Linda Kullberg i en kommentar på domstolens hemsida.
Systembolaget beskriver domen som komplex och ska titta närmare på den innan det fattas beslut om en eventuell överklagan, meddelar presschefen Anders Porelius på branschpublikationen Ehandel. Syftet har hela tiden att varit att skapa klarhet kring undantagsregeln, förklarar han.
På en punkt fick man dock rätt. Domstolen håller med Systembolaget om att Vivinos marknadsföring inte har varit måttfull nog och kräver att bolaget anpassar den, med hot om vite om en miljon kronor.
Kinnevik storägare
I februari tog Vivino in mer än 1,3 miljarder kronor i en investeringsrunda, skriver Dagens industri. Svenska Kinnevik äger aktier för omkring 600 miljoner kronor.
Systembolaget har tidigare fått rätt mot företaget Winefinder, som precis som Vivino är ett danskt bolag som säljer alkohol till Sverige. En skillnad är dock att Winefinder i grunden ägs av ett svenskt bolag med samma namn och har verksamhet i Helsingborg. Den processen är fortfarande aktuell då Winefinder har överklagat.