Det påstod i alla fall biljättens marknadsavdelning i ett pressmeddelande på tisdagen. Det spektakulära namnbytet rörde upp känslorna hos en del och väckte förvåning hos andra men bolagets talespersoner stod på sig, Voltswagen var på riktigt. Nyheten blev vida spridd – ända tills bolaget avslöjade att allt var ett tidigt aprilskämt.
Kritiken mot skämtet var inte nådig och nu ber biljätten om ursäkt. I ett uttalande skickat till nyhetsbyrån AFP förklarar Volkswagen att marknadskampanjen var ett sätt att få uppmärksamhet på ett "roligt" sätt och att många positiva reaktioner på sociala medier visar att kampanjen "gått hem" hos konsumenterna. "Samtidigt inser vi att sättet det gjordes på rört upp känslor och vi är ledsna för den förvirring det föranlett", skriver bolaget.
Från de lurade medierna finns många arga kommentarer. "Det här var inte ett skämt, det var lurendrejeri", skriver USA Today. Andra påpekar att det är väldigt tondövt av ett bilföretag som fortfarande lider av skadat förtroendekapital från "dieselgate" 2015 att komma med falska påståenden.