Volta Trucks befinner sig fortfarande en bit bort från att börja serietillverka lastbilar. Det svensk-brittiska startupbolaget har endast tillverkat en prototyp av den helelektriska lastbilen Volta Zero, som visserligen har förhandsbeställts i 1 200 exemplar.
Grundaren och styrelseordföranden Carl-Magnus Norden säger att företaget är "väldigt nära" att hitta en plats för serieproduktionen som planeras att inledas i slutet av 2022 någonstans "centralt i Kontinentaleuropa".
– Många bilfabriker och lastbilsfabriker i Europa läggs just nu ned. Vi vill inte bygga en egen fabrik utan vi vill kliva in i något där kunnig personal och infrastruktur redan finns på plats. För oss är det väldigt viktigt att komma till marknaden så snabbt som möjligt, utan att börja med att bygga fabriker och investera massvis med pengar i det, säger Norden.
Tyngre och lättare
Carl-Magnus Norden reser just nu runt i Europa för att prata med potentiella kunder – intervjun genomförs på telefon från en taxi i Barcelona. Besöken har fått bolaget att bredda det planerade utbudet från en till fyra modeller. I ett första skede ska den ursprungliga modellen på 16 ton få ett något större och tyngre syskon på 19 ton som ska tillverkas samtidigt som den lättare versionen.
– Många av de kunder som vi pratar med säger att de är intresserade av modellen som väger 16 ton, men de behöver också lastbilar på 19 ton, säger Norden.
I det andra skedet vill bolaget bygga en lastbil som väger 7,5 ton, och sedan uppgradera den till en ytterligare modell som väger 12 ton. Produktionen av de två sistnämnda modellerna är planerad till andra halvan av 2024.
– Lastbilar på 7,5 ton är rätt attraktiva på kontinenten. I exempelvis Tyskland får man inte köra större lastbilar än så på motorvägar på söndagar, det innebär att den marknaden är ganska stor. Och i USA är maxgränsen 12 ton för fordon som får framföras av personer med B-körkort. Efterfrågan skiljer sig åt beroende på marknad, säger Norden.
Analytiker: Kvalitet blir utmaning
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tror att Volta Trucks har goda möjligheter att slå sig in på marknaden eftersom lastbilarna redan från början har utvecklats för eldrift till skillnad från många av konkurrenterna som satsar på att konvertera dieseldrivna modeller.
– Produkten verkar vara ganska konkurrenskraftig i den bemärkelsen att förarmiljön inte behöver kompromissa med en motor där framme, och man har ett lägre insteg när man går in i lastbilen. Jag tror att visibiliteten för föraren är mycket bättre, säger han.
Bolaget står samtidigt inför utmaningen att undvika barnsjukdomar och klara kvalitetskraven som åkerierna ställer på lastbilarna. De första åren kan bli kritiska eftersom åkerierna sannolikt kommer att köpa in elektriska lastbilar från flera tillverkare för att jämföra dem med varandra.
– Lastbilar är ett arbetsredskap. Det innebär att utnyttjandegraden är väldigt hög. Det är inte så många personbilar som rullar med tung last mer än 15 mil per dag i innerstaden, mer än 300 dagar om året. Utmaningen blir att ha samma driftsäkerhet och kvalitet i produkten som andra tillverkare, säger Engellau.