Volvo Cars kan nu sammanfatta andra halvåret av 2020 och med tanke på omständigheterna blev det extremt framgångsrikt.
En ökad rörelsevinst med 8,2 procent betydde en vinst på 9,5 miljarder kronor. Detta samtidigt som bilförsäljningen ökade med 7,4 procent jämfört med samma period föregående år.
– Första halvåret tog oss med överraskning. Pandemin är nu inte över men vi har lärt oss att leva med den och det här är det bästa halvåret någonsin för Volvo Cars, säger Håkan Samuelsson.
Stor elbilssatsning
Precis som merparten av aktörer på bilmarknaden satsar nu företaget mot elbilsmarknaden. Redan 2018 sattes målet upp att 2025 ska 50 procent av den totala försäljningen utgöras av elbilar.
Under andra halvåret sålde man också nästan 400 000 laddbara bilar, en ökning med 7,4 procent.
– Det svåra är att förutse om konsumenter kommer att välja det alternativet eller hålla fast vid plug in-alternativ eller traditionella alternativ. Det finns dock en sak som måste bli bättre och det är infrastrukturen kring uppladdning för elbilar, säger Samuelsson.
Volvos vd efterlyser nu fler snabbladdningsstationer, främst längst stora landsvägar för att undvika det han hävdar riskerar att ske, nämligen köbildningar där bilister får vänta på sin tur.
– Vi behöver mera kraftfulla laddalternativ, från 100 kW och uppåt. Politiker bör lyfta den här frågan och de stora bensinbolagen borde också vara intresserade för det är det nya bränslealternativet, säger han.
TT: Hur anser du Sverige hanterat den här frågan jämfört med andra länder?
– Jag har mest erfarenhet från Sverige, såklart, men när jag pratar med kollegor så får jag intrycket att det är ungefär likvärdigt men det är klart att det är irriterande att behöva stanna en timme och äta en varmkorv, säger Samuelsson om många av dagens laddalternativ.
Ytterligare tillväxt
I Europa uppgår nu andelen laddbara bilar till 30 procent av totalt sålda bilar. För 2021 räknar bolagsledningen med ytterligare tillväxt Håkan Samuelsson bedömer nu att man tar marknadsandelar från flera konkurrenter.
På frågan om på vilka tillverkares bekostnad det sker specificerar han inga namn, men säger:
– I USA ser vi en imponerande förbättring. I Europa har vi definitivt tagit marknadsandelar de senaste månaderna och vi kommer allt närmare de tre stora tyska aktörerna. Vi går definitivt i rätt riktning.