Försäljningen i Kina återhämtade sig under halvåret och nådde till slut nästan upp till förra årets siffror. Det är i stället i Europa det stora raset i försäljning kommer för Volvo, med en minskning på 30 procent.
– Det är klart att vi måste vara medvetna om att det kan komma en andra våg, men det ska vi inte spekulera om nu, säger Håkan Samuelsson om de osäkra utsikterna.
Tog marknadsandelar i slutet
"Försäljningen återhämtade sig gradvis i Sverige, Tyskland och Storbritannien under de sista två månaderna av rapportperioden, framför allt som ett resultat av en stark efterfrågan på XC-modellerna. Överlag tog Volvo marknadsandelar under perioden", skriver bolaget i sin kvartalsrapport.
– I Kina återgick det till normala nivåer väldigt snabbt, likaså i USA i maj. I Europa var det tillbaka, mer eller mindre, i juni. Vi har verkligen sett en stark återhämtning på marknaden och en stark försäljning av våra hybridbilar, 14 procent totalt och en fjärdedel i Europa, säger Håkan Samuelsson.
Ambitionen är att vid nästa delår vara tillbaka på samma försäljningsnivåer som vid samma period 2019. Majoriteten av personal som permitterades från företaget har återgått till jobbet.
– Till en början tänkte vi reducera produktionen, men nu ser vi en ökad efterfrågan. Produktionsnivåerna kommer att fortsätta i Torslanda så som vi hade planerat, säger Håkan Samuelsson.
Sålde 270 000 bilar
Volvo Cars redovisade på tisdagsmorgonen en förlust på 989 miljoner kronor för det första halvåret 2020. Det kan jämföras med en vinst på 5,5 miljarder kronor under motsvarande period ett år tidigare.
Omsättningen sjönk till 112 miljarder kronor, jämfört med 130 miljarder kronor ett år tidigare. Under det första halvåret sålde Volvo 270 000 bilar, en minskning från 340 000 under samma period förra året.
I Sverige såldes 24 000 bilar under perioden, en minskning med 23 procent jämfört med första halvåret 2020.
"Vi var på väg att lyckas med vår tillväxt och leverera på våra volymmål, och sedan slog pandemin till", skriver vd Håkan Samuelsson när han beskriver hur coronakrisen drabbat biltillverkaren.