Lynk & Co är ett systermärke till Volvo. Modellerna utvecklas av ingenjörer i Göteborg, men byggs i Kina. Där säljs också Lynk & Co på vanligt sätt sedan några år, cirka 150 000 exemplar 2020.
Men när märket med det udda namnet nu lanseras i Europa, testar man en egen variant av bilpool.
– I de studier vi sett är omkring tio procent av dagens bilköpare i Europa öppna för något radikalt annorlunda. Men de får inte det. Ingen erbjuder det, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.
Klubblokal
När Visser visar runt i Lynk & Cos nya lokal i centrala Göteborg säger han flera gånger "vi vill vara annorlunda".
Lokalen, eller "klubben" om man så vill, är tänkt som en samlingsplats där alla, även icke-klubbmedlemmar, kan träffas och dricka kaffe, ha möten eller så. Det finns även saker att köpa, som inte har med bilar att göra.
Grundtanken är att man genom medlemskap i klubben ska kunna disponera en bil när man vill, och även lämna den vidare till andra. Försäkring, service och underhåll ingår i det man betalar för medlemskapet.
Alain Visser tror att konceptet ska locka kunder i alla åldrar. Men inte överallt.
– De flesta bor i städer. Detta är mycket urbant, säger Visser om Lynks kundsegment, och tillägger att människor på landsbygden kommer att fortsätta köpa sina bilar.
Bekymmer för branschen
Det går att köpa en Lynk & Co även i Europa. Men det är alltså inget huvudspår.
– Vi ser en lägre grad av fordonsintresse i yngre åldrar. Det är ett bekymmer för fordonsindustrin, säger Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi vid högskolan i Skövde.
Han ser mest fördelar med att inte äga sin bil, för människor i större städer.
– Man bör åtminstone ifrågasätta sitt bilinnehav, tycker Mikael Wickelgren.
– Vi står på tröskeln till förändring i synen på personlig transport, tillägger han.
Bilbranschen kallar det nya för "mobilitet". Alain Visser talar om en framtid med eldrivna, självkörande fordon.
– Jämför med taxi, som begrepp. Det dyra är föraren. Om fordonet är förarlöst, kanske det blir en annan kostnadsbild, säger Mikael Wickelgren.
En försöksballong
Han ser Lynk & Co:s sätt att närma sig kunder som en sorts testverksamhet för Volvo och andra företag inom Geelygruppen. Vilka kunder når det nya märkets tänk ut till, och var?
– Det är en försöksballong. Om det slår väl ut, kommer andra märken i koncernen att lära sig av det, tror Mikael Wickelgren.
I det nya ingår även att inte sälja bilmärket via traditionell handel.
– En del kunder tycker det är kul att gå i bilaffärer och titta. Men en stor andel tycker att det är ganska jobbigt. Man känner sig bortkommen och i underläge mot säljarna, säger Mikael Wickelgren och påpekar att bilbranschen själv gör undersökningar om sådant.
Alain Visser framhåller också att Lynk & Co har sin bas online, på nätet. Det är där man oftast gör affär. Det går att köpa en bil i klubblokalen, men inte i någon vanlig bilhandel.
Men Visser inflikar även att den gamla typen av bilhandlare kommer att finnas kvar i branschen. Åtminstone i tio år till.
Rättelse: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om möjligheten att köpa en bil i klubblokalen.