Men enligt VW-styrelsen var inte avsikten med inlägget att sprida rasistiska åsikter. Det handlade om brister i rutiner och dålig kulturell fingertoppskänsla, hävdar styrelsen.
"Vi kan slå fast att rasistiska motiv inte spelade någon roll överhuvudtaget", skriver Hiltrud Werner, som är ansvarig för juridiska frågor i styrelsen, i ett uttalande.
"Jag vill också å styrelsens vägnar formellt be om ursäkt för att vi sårat människor", tillägger hon.
Jürgen Stackmann, marknadschef på VW, säger att han först trodde att det rörde sig om ett fejkat VW-inlägg på Instagramkontot när han såg det. Han utlovar nu utbildningsinsatser och skärpta kontroller av VW:s kommunikation.
Filmklippet som VW-styrelsen nu tar avstånd från var en reklamfilm för bilmodellen VW Golf, där en stor vit hand för in en svart man i en byggnad med skylten Petit Colon, vilket är ett franskt uttryck med koloniala undertoner.