Ygeman vill granska Sydvästlänken

Invigningen av Sydvästlänken skjuts upp ytterligare. Nu vill energiminister Anders Ygeman (S) granska Svenska kraftnäts mångmiljardsatsning. Enligt ursprungsplanen skulle den ha tagits i drift 2015.

Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild.

Den södra delen av Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby är en 25 mil lång likströmsförbindelse. Den skulle tas i drift 2015, men enligt det senaste beskedet sker det inte förrän i slutet av mars nästa år. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-26 15:05

– Vi måste granska vad som gått snett, säger han till Sydsvenskan.

Sydvästlänken kan beskrivas som en ny, stor motorväg för el, som börjar i Närke och slutar i Skåne. När den fungerar i sin helhet minskar risken för extrema pristoppar i elpriset i Sydsverige.

Men gång på gång har invigningen skjutits upp. Enligt Svenska kraftnät siktar man nu på den 31 mars 2021.

"Med enbart ett mindre antal åtgärder som återstår att hantera i kontrollutrustningens mjukvara är känslan att vi nu är nära att kunna ta förbindelsen i drift", säger Svenska kraftnäts projektledare Sverker Ekehage i ett pressmeddelande.

Anders Ygeman anser att förseningarna måste utredas för att lärdomar ska kunna dras inför den fortsatta nätutbyggnaden.

– Vi vet att det varit ett antal fel under vägen, med skarvarna och nu med mjukvaran. Men vi måste veta var felet ligger, om det ligger hos beställaren, hos leverantören eller någon annanstans, säger han till tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!