Konkurrenten Facebook har stundtals fått det mycket hett om öronen, inte minst i samband med presidentvalet 2016. Youtube har inte kritiserats på samma sätt.
– Vi har investerat mycket i att utveckla processerna som ser till att användarna kan lita på vår information. Det här har använts på val i hela världen och används nu på presidentvalet i USA, säger Ivy Choi, kommunikationschef på Youtube över länk från Washington, givetvis genom ägaren Googles eget program Meet.
Men när Youtube nu lägger i en ny växel i arbetet för att bli en mer trovärdig källa till nyheter är det efter år av kritik. Inte minst skapade ett reportage i The New York Times från augusti förra året rubriker över hela världen. Där anklagas Youtubes rekommendationsalgoritm för att ha radikaliserat Brasilien och bidragit till att Jair Bolsonaro valdes till president – ett påstående som i alla fall delvis bekräftas av forskare vid Harvard.
Skruvar på algoritmen
För att minska problemen jobbar Youtube nu med flera olika verktyg.
– Vi tar bort en del innehåll, som vilseledande påståenden som stör den demokratiska processen, till exempel missvisande information om hur man röstar eller påståenden om manipulerade poströster. Vi tar också ner uppmaningar till våld, säger Ivy Choi.
Totalt plockade Youtube ner 11,4 miljoner videor under årets andra kvartal. Innehåll som i stället klassas som "tveksamt" får en annan behandling: Genom att skruva på algoritmen saktas spridningen ned, enligt Youtube själva med runt 70 procent.
Arbetar dygnet runt
Videor från trovärdiga källor, exempelvis nyhetsmedier, får i stället en skjuts i spridningen.
– När man exempelvis söker på en presidentkandidat möts man av mer fakta och bakgrund, säger Ivy Choi.
Youtube kommer både att använda Googles egen valbevakning, där man samarbetar med nyhetsbyrån AP, och länka vidare till andra medier.
– Vi arbetar dygnet runt för att vara redo för valdagen, säger Ivy Choi.
TT: Hur intresserade är Youtubes användare av nyheter egentligen?
– Många kommer till Youtube för nyheter. Och när de kommer till oss för nyheter vill vi försäkra oss om att de möts av trovärdig information.