Tesla paxar afrikanska batterimineraler

Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina.

Marknaden för batterier till elbilar växer så det knakar. På denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan.

Marknaden för batterier till elbilar växer så det knakar. På denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan.

Foto: Duane Burleson/AP/TT

Energi2022-01-16 14:03

Den amerikanska biltillverkaren ska köpa 80 procent av produktionen från Balama-gruvan i Moçambique. I gruvan, som ägs av australiska Syrah, utvinns 350 000 ton rågrafit per år.

I förädlad form är grafiten en av de största ingredienserna i batterier, som numera sitter i alla möjliga apparater runt oss. Batteriet i en elbil kan innehålla runt 50 kilo grafit.

Ett osäkerhetsmoment är att Balama ligger i Kap Delgado, en provins som härjats av ett extremislamistiskt uppror.

Liksom när det gäller många andra mineraler dominerar Kina grafitmarknaden. Men grafiten, en av universums äldsta mineraler, utvinns i många länder. Fyndigheter finns även i Sverige.

Och marknaden tros vara i det närmaste omättlig. Bara Tesla är uppe i en årstakt på en miljon elbilar, och öppnar snart två stora fabriker till, samtidigt som äldre bjässar som VW och Toyota ställer om till eldrift.

– De kan aldrig få tillräckligt med batterier, säger Simon Moores vid analysfirman Benchmark Mineral Intelligence till nyhetsbyrån AP.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!