Trots tvekan från Tyskland och klara nej från bland annat Danmark, Nederländerna och Luxemburg är EU-länderna överens om sin syn på de så kallade Euro 7-reglerna.
– Det är en bra kompromiss som har gjorts, säger utrikeshandels- och biståndsminister Johan Forssell (M) som representerar Sverige inne på måndagens avgörande möte i Bryssel.
– Det handlar om att hitta en balans både mellan vikten av att ha tuffa utsläppskrav och klara den gröna omställningen, samtidigt som vi också måste se till kostnaderna och hur vi använder våra resurser på bästa sätt.
"Räcker inte"
Kritikerna talar visserligen om ett förslag som urvattnats rejält i förhandlingarna sedan kommissionen lade fram det i fjol höstas.
– Det här räcker inte för att garantera lägre utsläpp, säger Nederländernas ekonomi- och klimatminister Micky Adriaansens inne på mötet.
– Det här liknar mer en variant av Euro 6 (tidigare regler), än en verkligt ny Euro 7, tycker irländske statssekreteraren Dara Calleary.
Framför allt är det flera länder med stora bilfabriker – exempelvis Tjeckien och Slovakien – som har tryckt på hårt för att lindra effekterna av de nya reglerna.
Klart till 2025?
Euro 7-kraven är tänkta att ersätta nuvarande krav för såväl bilar och skåpbilar som lastbilar och bussar. Reglerna ska gälla oavsett om fordonen drivs med bensin, diesel eller el.
Nytt är att gränsvärden också sätts för utsläppen från bromsar och mikroplaster från däck. Dessutom ingår krav på längre hållbarhet för batterier till elbilar och mer effektiva utsläppstester, under mer olika körförhållanden.
Förslaget går nu vidare för sedvanliga slutförhandlingar med EU-parlamentet innan de nya reglerna kan spikas definitivt. EU-kommissionens ursprungstanke är att kraven ska börja gälla från den 1 juli 2025 för bilar och skåpbilar och från den 1 juli 2027 för lastbilar och bussar.