Listningen sker i enlighet med EU:s nya datatjänstlag, DSA, och berör 17 plattformar och två sökmotorer som alla har minst 45 miljoner aktiva användare varje månad.
Här finns såväl sociala medier som Facebook och Twitter, men också nätuppslagsverket Wikipedia och hotellsajten Booking.com.
”I dag är det D(SA)-dagen för digital reglering. Nedräkningen har startat för 19 väldigt stora plattformar att fullt ut uppfylla de särskilda krav som datatjänstlagen ålägger dem”, säger inremarknadskommissionären Thierry Breton i ett pressmeddelande.
”Hela logiken bakom våra regler är att se till att tekniken tjänar människorna och samhället vi lever i – och inte tvärtom”, konstaterar digitaliseringsansvariga kollegan Margrethe Vestager.
Storbolagen åläggs nu bland annat att märka all reklam och informera om vem som står bakom den, inte göra reklam särskild riktad mot barn, vidta särskilda åtgärder mot olagligt material och desinformation och göra en hel rad olika riskbedömningar i förväg.
Många av storbolagen har redan länge vetat att de skulle omfattas av de nya reglerna. Senast inom fyra månader måste de nu uppfylla kraven för att undvika straff.