Kyliga ord kommer från Kinas biträdande premiärminister He Lifeng i framträdande för pressen tillsammans med EU:s finansansvarige viceordförande Valdis Dombrovskis i Peking.
– Kina uttrycker återigen stor oro och starkt missnöje med EU:s planer på att dra i gång en statsstödsutredning kring kinesiska elfordon. Vi hoppas att EU handskas med frågan försiktigt och fortsätter med en fri och öppen marknad, säger He.
Dombrovskis har varit i Kina sedan i lördags och betonat vikten av fortsatt handel och dialog, men också nyttan av öppna och transparenta ekonomier.
– Europeiska företag i Kina uttrycker sin oro över företagsklimatet, säger finanskommissionären.
Oro även i EU
Att EU ska dra i gång en formell granskning av det kinesiska statsstödet till elbilar aviserades av kommissionsordförande Ursula von der Leyen för två veckor sedan.
– Världsmarknaden flödar över av billigare kinesiska elbilar och priset på dem hålls konstlat lågt på grund av enorma statssubventioner. Det förvränger vår marknad, varnade von der Leyen.
Stöd har hon inte minst från Frankrike, starkt missnöjt över vad landet anser vara snedvriden konkurrens.
Men i EU finns också oroliga röster, rädda för kinesiska svarsåtgärder om EU skulle införa någon form av antidumpningstullar.
Följder för Volvo?
För svensk del vill utrikeshandels- och biståndsminister Johan Forssell (M) inte spekulera i vad elbilsgranskningen kan få för följder för exempelvis Volvo och dess kinesiska ägare.
I stället betonar han vikten av att "spela med lika spelregler".
– Som en liten nation har vi väldigt mycket att vinna på att ha en så fri konkurrens som möjligt, med så lite av den här typen av statsstöd som möjligt. Om det ändå sker så är det viktigt att det sker på ett generellt sätt, där det inte blir en situation där det blir det land som kan ge allra störst statsstöd som blir vinnare, för det kommer Sverige att bli förlorare på, säger Forssell på väg in till ett möte med EU:s näringsministrar i Bryssel.