Många svenska nej till dataspelsstrategi i EU

Bra att vår betydelse erkänns, tycker dataspelsbranschen om att EU-parlamentet vill ha en EU-strategi för tv-spel och e-sport. Men de svenska regeringspartierna röstade mangrant emot.

Besökare spelade för fullt vid en mässa i Köln i somras. I Bryssel vill EU-parlamentet se en särskild EU-strategi för dataspel och e-sport. Arkivbild.

Besökare spelade för fullt vid en mässa i Köln i somras. I Bryssel vill EU-parlamentet se en särskild EU-strategi för dataspel och e-sport. Arkivbild.

Foto: Martin Meissner/AP/TT

EU2022-11-10 16:15

Resolutionen i EU-parlamentet uppmanar EU-kommissionen att utveckla en dataspelsstrategi för att bättre kunna anpassa stöd och utbildningar till den växande branschen.

– Tv- och dataspel är det mest dynamiska området i vår kulturella ekonomi och den enda sektor som haft tillväxt under covid-krisen. Spelandet har blivit en vital del i kulturlivet för hälften av alla européer. Ändå har vi fortfarande ingen EU-vision för branschen, konstaterade den liberala franska ledamoten Laurence Farreng, som ansvarat för resolutionen, i debatten inför omröstningen.

Nöjd bransch

Branschen gillar det som sägs.

"Vi välkomnar särskilt de åtgärder som föreslås kring finansiering av små- och medelstora företag, förslag om en IP-strategi för dataspel och förslag om hur digitala kunskapsklyftor kan åtgärdas och hur man kan främja användande av dataspel i skolorna", skriver branschorganisationerna Isfe och EGDF i ett uttalande.

Torsdagens resolution fick ett rungande stöd: 560 ledamöter röstade för, och 34 emot, medan 16 lade ner sina röster.

Heléne Fritzon (S) tillhör anhängarna, inte minst för att öka EU:s insyn över verksamheten.

– Det finns ju fantastiska möjligheter med dessa spel, men det finns ju också baksidor – för unga flickor och kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier i samband med det här. Det finns pengar inblandande på olika sätt. Därför välkomnar jag att vi försöker vara med från EU:s sida och bringa lite ordning i detta. Det innebär också att vi kan vara med och främja, säger Fritzon på en digital pressträff.

Missnöjd regering

Den nya svenska regeringen är dock inte förtjust – åtminstone om man ska se till hur deras ledamöter röstade. M, KD och L tryckte alla på nej-knappen, liksom stödpartiet SD. Framför allt ogillas uppenbarligen de ord i resolutionen som talar om nyttan av att främja spel som för fram "europeiska värderingar" och manar till skapandet av en organisation som kan hantera statistik och rekommendationer.

– Dataspelsbranschen är oerhört viktigt för Sverige och Europa, men det är helt fel att försöka styra utvecklandet av spel från Bryssel. Att spel ska behöva handla om europeiska värderingar och att vi behöver skapa en form av ny EU-myndighet för detta är helt huvudlöst, säger Tomas Tobé (M) till TT.

"Vi ska inte ha en politik och myndighet för e-sport och datorspel. Det är inte upp till EU hur medlemsstater bedriver utbildning eller att finansiera särskilda branscher. Politisk klåfingrighet", hälsar i sin tur Karin Karlsbro (L) via sms.

Fakta: EU-resolution om dataspel

I EU-parlamentets icke bindande resolution om dataspel och e-sport uppmanas EU-kommissionen bland annat:

att utveckla en "sammanhängande, långsiktig, europeisk dataspelsstrategi, till förmån för alla inblandade aktörer, som tar hänsyn till det nuvarande beroendet av import och som bygger på existerande nationella strategier"
att skapa ett "europeisk tv-spelsobservatorium för att stödja och förse beslutsfattare och intressenter med samordnad statistik, beräkningar och konkreta rekommendationer för att utveckla sektorn"
att dra igång initiativ för att "främja europeiska tv-spel som visar upp europeiska värderingar, historia och mångfald, men också branschens kunskaper".

Resolutionen stöddes i parlamentet av de svenska ledamöterna från S, MP, C och V samt partilöse Peter Lundgren. Mot röstade M, KD, SD och L.

Källa: EU-parlamentet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!