År 2035 ska alla nya bilar som säljs i EU vara utsläppsfria, enligt den uppgörelse som nåddes mellan EU:s medlemsländer och EU-parlamentet i höstas.
Dit är det ännu långt – även om antalet elbilar stadigt ökar. EU:s samlade siffror släpar efter, men statistikbyrån Eurostat redovisar nu att det i slutet av förrförra året fanns 1,9 miljoner helt batteridrivna elbilar i medlemsländerna. Riktningen är dock tydligt uppåt: 2021 års siffra är 76 procent högre än året innan och tio gånger större än de 184 000 avgasfria bilarna som fanns på vägarna 2016.
Sverige trea
Flest antal helt batteridrivna bilar fanns 2021 i Tyskland med drygt 600 000, medan Nederländerna hade den största andelen batteribilar om man jämför med antalet bilar totalt: 2,8 procent. Sverige stod i sin tur år 2021 på 110 000 batteribilar, enligt Eurostats siffror på tisdagen, vilket placerar Sverige som trea i procentligan, bakom Nederländerna och Danmark.
Totalt var dock inte ens var hundrade bil i EU helt batteridriven. Som jämförelse var i elbilsledande Norge över 15 procent av bilparken år 2021 var helt batteridriven.
Bubblan blev av med rekord
Hur snabbt marknaden rör på sig framgår av de nationssiffror sedan dess som redan finns tillgängliga, till exempel att antalet elbilar i Sverige vid senaste årsskiftet nästan fördubblats till över 195 000. Det innebär att det totala antalet batteridrivna bilar i Europa nu är uppe i flera miljoner.
Ingen hinner dock ifatt Norge inom överskådlig tid: Där var 8 av 10 nya bilar under 2022 helt batteridrivna. Och elbilen Tesla Model Y stal med 17 356 exemplar alla tiders rekord för ett helår, meddelar branschorganisationen OFV. Det tidigare rekordet sattes 1969 av den ikoniska VW-bubblan.