De nya Euro 7-kraven är tänkta att ersätta nuvarande krav för såväl bilar och skåpbilar som lastbilar och bussar. Reglerna ska gälla oavsett om fordonen drivs med bensin, diesel eller el.
Nytt är att gränsvärden nu också sätts för utsläppen från bromsar och mikroplaster från däck. Dessutom skärps kraven på hur länge man kan förvänta att nya fordon uppfyller reglerna: i tio år och med en körsträcka upp till 20 000 mil.
Dyrare bilar
EU-kommissionen beräknar att kraven kommer att göra fordonen dyrare – cirka 1 000-1 500 kronor för en bil och minst 25 000 kronor för en buss eller lastbil. Samtidigt försvarar man sig med att "för varje euro som läggs på Euro 7-tekniken sparas fem euro på hälsan och miljön".
I torsdagens förslag ingår även krav på längre hållbarhet för batterier till elbilar och mer effektiva utsläppstester, under mer olika körförhållanden.
Kommissionens önskemål går nu vidare för sedvanlig behandling i EU-parlamentet och EU:s medlemsländer i ministerrådet. Om allt går som planerat kan Euro 7-kraven börja gälla från den 1 juli 2025 för bilar och skåpbilar och från den 1 juli 2027 för lastbilar och bussar.
Svenske EU-parlamentsledamoten Jakop Dalunde (MP) tycker dock att kraven är alldeles för låga.
"Med detta tandlösa förslag banar EU-kommissionen väg för att hundratusentals smutsiga bilar ska fortsätta rulla på vägarna under en lång tid framöver", skriver Dalunde i ett pressmeddelande.
"Flyttar utsläppen"
Europeiska konsumentorganisation Beuc är inte heller imponerad.
"Att begränsa tiden för hur länge en bil måste möta utsläppskraven kommer att leda till att andra- eller tredjehandsägarna står där med bilar som inte längre uppfyller lagen. Det här sätter ribban alldeles för lågt och flyttar utsläppen från rikare till fattigare regioner", skriver Beucs generaldirektör Monique Geyens i ett uttalande.