I kampen om människors uppmärksamhet gäller det att konkurrera med innehåll, något som gjort att de stora teknikbolagen närmat sig Hollywood och medievärlden.
I onsdags köpte e-handelsgiganten Amazon, med strömningstjänsten Amazon Prime Video, det klassiska filmbolaget Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
Notan gick på 8,5 miljarder dollar, motsvarande 73 miljarder kronor.
Förutom ett bibliotek på 4 000 filmer med klassiker som "Borta med vinden", James Bond-filmerna och "Rocky", innehåller förvärvet också tillgång till TV-produktionstalanger.
TV-produktion
MGM har de senaste åren producerat en rad framgångsrika tv-serier, bland annat "Fargo" och "The Handmaid's Tale". Bolagets produktionserfarenhet ses som en tillgång för det relativt nystartade produktionsbolaget Amazon Studios.
"Det verkliga ekonomiska värdet med uppköpet är den skattkista av immateriella rättigheter som finns hos MGM, som vi planerar att utveckla tillsammans med deras talangfulla arbetsgrupp", sade Mike Hopkins som leder både Amazon Studios och Amazon Prime Video.
En rad förvärv
Köpet av MGM är ett i raden av flera uppmärksammade förvärv som Amazon gjort de senaste åren. Bolaget äger också strömningstjänsten Twitch, filmbetygs-hemsidan IMdb.com, ljudbokstjänsten Audible, läsplattan Kindred och den amerikanska matvarujätten Whole foods.
Amazon-grundaren Jeff Bezos äger också The Washington post .
Trenden mot att teknikföretag förvärvar mediebolag syntes också när det amerikanska telekomföretaget AT&T meddelade förra veckan att de skulle betala 43 miljarder dollar för att införliva Discovery i deras bolag Warner Media (tidigare Time Warner) som äger bland annat strömningstjänsten HBO och New Line Cinema.