– Det vore önskvärt om staten skjuter till mer pengar och fortsätter att betala ut bonus till dem som köper elbilar, laddhybrider eller gasbilar, säger Per Östborn, projektledare inom Gröna bilister.
Det plötsliga beskedet om pausad bonusutbetalning kan göra att bilköpare hamnar i knipa, påpekar han.
"Hänger i luften"
– Det blir ju väldigt osäkert för konsumenterna om man köper en dyr bil och förutsätter att man får en bonus för att få kalkylen att gå ihop. Då är det illa om man plötsligt hänger i luften, så där tycker vi nog att staten ska ge en garanti och leva upp till sitt löfte.
Systemet kallas bonus-malus och går ut på att bonusen till bilar som släpper ut mindre koldioxid finansieras genom höjda avgifter för dem som släpper ut mest.
– Det är det vi ser som viktigt. Det ska inte ses som en subvention till rika Teslaköpare, som det ibland framställs som. Det ska vara kostnadsneutralt, säger Östborn.
Bonusen har utgått till dem som köper en ny bil som släpper ut maximalt 60 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning och har betalats ut tidigast ett halvår efter första registreringsdatum.
Maxbeloppet höjdes
För de bilar som lever upp till samtliga kriterier har maximalt 70 000 kronor betalats ut, en summa som höjdes i våras.
– Det kan vara ett skäl till att det blev mer lockande. Så man öppnade kranen lite för mycket kanske, säger Per Östborn.
Även förra året pausades utbetalningarna när den avsatta potten tog slut, men återupptogs när nya medel tillfördes.
"Vi har inga besked i dagsläget om nya budgetbeslut, men när vi får nya anslag återupptar vi arbetet med att betala ut klimatbonusar. Den som redan har skickat in en ansökan ligger kvar i kön", säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
"Vill uppmuntra"
Såväl Transportstyrelsen som bilister får vänta ett tag på besked: "Vi arbetar aktivt med frågan och kommer att återkomma till detta i arbetet med budgeten", skriver miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) i en kommentar.
"Jag är oerhört glad att så många svenskar väljer att lämna fossileran bakom sig och i stället satsar på en elbil. Vi säljer nu störst andel laddbara bilar i hela EU. Det här är en utveckling som regeringen vill fortsätta att uppmuntra", skriver Bolund.