RekordÄr för Volvo Lastvagnar

Volvo Lastvagnar slog rekord i antal levererade fordon förra Ă„ret. Men snabbast ökade efterfrĂ„gan pĂ„ ellastbilar. –DĂ€r har vi en ledande position globalt, sĂ€ger vd Roger Alm.

2022 blev ett rekordÄr för Volvo Lastvagnar, som ingÄr i Volvokoncernen. I oktober besökte kung Carl XVI Gustaf fabriken i Tuve och tog en provtur med lastbil.

2022 blev ett rekordÄr för Volvo Lastvagnar, som ingÄr i Volvokoncernen. I oktober besökte kung Carl XVI Gustaf fabriken i Tuve och tog en provtur med lastbil.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Fordonsindustri2023-02-06 07:00

Drygt 145 000 Volvolastbilar nĂ„dde sina köpare förra Ă„ret. Det var en ökning med 19 procent frĂ„n 2021 – men ocksĂ„ ungefĂ€r 16 000 fler Ă€n under 2019, som var det tidigare rekordĂ„ret.

Volvo ökade sin andel av marknaden för tunga lastbilar i mer Àn 40 lÀnder. I Europa var marknadsandelen drygt 18 procent, och i Sverige drygt 45 procent. l Brasilien var en av fyra sÄlda tunga lastbilar en Volvo.

Tror pÄ eldrift

Eldrivna fordon utgör Ă€nnu bara en liten andel av leveranserna. Men de blir raskt fler. Mer Ă€n 1 800 eldrivna Volvolastbilar bestĂ€lldes i fjol. Det Ă€r fyrfaldigt fler Ă€n Ă„ret innan.

– Vi Ă€r helt övertygade om att transformationen till eldrift Ă€r rĂ€tt. Vi mĂ„ste göra den, sĂ€ger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Hittills har Volvo sex lastbilsmodeller, för olika ÀndamÄl, med eldrift. Fler Àr pÄ gÄng.

– DĂ€r har vi en ledande position globalt, pĂ„pekar Alm.

Volvo har mer Àn 60 procent av marknaden för eldrivna tunga lastbilar i Nordamerika, och 32 procent i Europa.

Skakigt lÀnge

Orosmoln saknas dock inte. Men fordonsbranschen har fÄtt en viss vana.

– Vi har levt i en vĂ€ldig turbulent situation under en lĂ€ngre tid. Hur inflationen ser ut framöver, och hur energipriserna utvecklas, det kommer att pĂ„verka marknaden, sĂ€ger Roger Alm.

Han vill inte ha nÄgon Äsikt om kronans lÄga vÀrde, eller om diskussionen om Sverige eventuellt borde byta valuta och gÄ med i eurosamarbetet.

– Vi har fabriker runt om i vĂ€rlden, och hanterar ocksĂ„ olika vĂ€xlingskurser, konstaterar Roger Alm.

– Och kommer en lĂ„gkonjunktur fĂ„r vi hantera det, tillĂ€gger han.

Komponenter

Samtidigt finns problemet med brist pÄ komponenter, sÄsom halvledare, kvar. Det kan vara Volvos knepigaste utmaning.

Lastvagnar Àr det största affÀrsomrÄdet i Volvokoncernen. Andra lastbilsmÀrken som Àgs av Volvo, till exempel Renault och Mack, ingÄr dock inte i enheten Volvo Lastvagnar och dess statistik.

Koncernen redovisade nyligen sitt ekonomiska resultat för 2022. Vinsten, uttryckt som rörelseresultat, ökade nÄgot och uppgick till drygt 45 miljarder kronor. Resultatet under sista kvartalet var dock lite lÀgre Àn analytikernas förvÀntningar.

Fakta: Volvo Lastvagnar

IngÄr i AB Volvo, dÀr Martin Lundstedt Àr vd.

BÄde koncernen och affÀrsomrÄdet Lastvagnar har huvudkontor i Lundby, pÄ Hisingen i Göteborg.

Volvo Lastvagnar levererade 145 195 lastbilar under 2022.

Cirka 36 000 av dessa rullade ut frĂ„n fabriken i Tuve, pĂ„ Hisingen. Fabriker finns Ă€ven pĂ„ flera andra hĂ„ll i vĂ€rlden, bland annat Nordamerika, Sydamerika och Australien.

PÄ svensk mark har Lastvagnar ocksÄ en hyttfabrik i UmeÄ, en fabrik för vÀxellÄdor i Köping och en motorfabrik i Skövde.

NÄgon separat ekonomisk redovisning för Lastvagnar görs inte.

Övriga lastbilsmĂ€rken i Volvokoncernen, till exempel Renault och Mack, ingĂ„r inte i Volvo Lastvagnar.

Förutom lastbilar tillverkar Volvokoncernen Àven bussar, anlÀggningsmaskiner och bÄtmotorer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!