Sverige i nytt ubåtssamarbete med Australien

Sverige och Australien har ingått en överenskommelse om nyttjandet av ny svensk ubåtsteknik, skriver Försvarets materielverk (FMV) i ett pressmeddelande.

Australien ska uppgradera sex australiska ubåtar som ritades av svenska Kockums under kalla kriget. Arkivbild.

Australien ska uppgradera sex australiska ubåtar som ritades av svenska Kockums under kalla kriget. Arkivbild.

Foto: Don Lindsay/AP/TT

Försvar2023-06-15 01:29

Det handlar om en uppgradering av sex australiska ubåtar i den så kallade Collinsklassen, ritade under kalla kriget av svenska Kockums som i dag är en del av Saab.

Överenskommelsen sker inom ramen för ett långsiktigt bilateralt samarbete mellan länderna och gör det möjligt för Australien att nyttja ny svensk teknik, ägd av FMV.

Ubåtarna byggdes i Australien under 1980- och 1990-talet. Den nya överenskommelsen innebär att det australiska ubåtsvarvet ASC kan engagera Saab Kockums i vidareutvecklingen av ubåtsklassen.

Collins-klassen utvecklades från den svenska Västergötland-klassen. Sverige har sedan dess utvecklat Gotlands-klassen och Saab Kockums bygger nu en ny generation ubåtar av Blekinge-klass.

”Både Sverige och Australien anser att undervattensområdet är av stor strategisk betydelse för försvarsförmågan. Samarbetet visar att svensk ubåtsteknik är eftertraktad och FMV ser fram emot ett långsiktigt samarbete mellan länderna", säger FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson i pressmeddelandet.

Australien planerar samtidigt att införskaffa helt nya atomdrivna ubåtar, i samarbete med Storbritannien och USA. Men innan de är i vattnet behövs sannolikt en omfattande uppgradering för att förlänga livstiden på Collinsubåtarna.

Fakta: Ritades av Kockums

Australien har sex ubåtar av Collinsklass, som beställdes i mitten av 1980-talet. Kontraktet gick något överraskande till svenska Kockums. Den första, HMAS Collins, trädde i aktiv tjänst i juli 1996.

Ubåtarna bygger på svenska Västergötlandsklassen, är dieselelektriska och är 77,8 meter långa, betydligt längre än de ursprungliga svenska (48,5 meter). De tre V-18-dieselmotorerna kommer från Hedemora Diesel.

Ubåtarna har beskrivits av Australiens försvarsmakt som de mest avancerade icke-kärnkraftsdrivna ubåtarna i världen för sin tid.

Collinsubåtarna har amerikanska strids- och vapensystem och kan bestyckas med 22 robotar eller torpeder i sex tuber, eller 44 minor.

Av Sveriges fyra ubåtar i Västergötlandsklassen byggdes två om till Södermanlandsklass, och övriga två såldes till Singapore.

Källor: Australiska flottan, Naval Technology, Försvarsmakten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!