I Googles rapport, årligt återkommande de senaste tio åren, listas åtgärder och statistik över annonser och annonsörer som inte följer de uppsatta riktlinjerna för företagets plattformar.
I ett blogginlägg i samband med rapporten skriver Spencer att Google tog bort 1,3 miljarder annonser från sidor på sajter under 2020. Att jämföra med blott 21 miljoner under 2019.
– Man kan jämföra det med att rensa ogräs i trädgården, nu kan vi plocka bort enbart ogräset och låta allt annat växa. Blir det ändå för mycket problem kan vi helt enkelt gräva upp hela trädgården.
Granskar i efterhand
Spencer poängterar att det är automatiserade system som möjliggör företagets storskaliga förmåga att ingripa på detaljnivå.
– Vi har som sagt blivit mer precisa, vilket gör att vi inte behöver stänga ner hela sajter utan kan rikta in oss på specifika sidor på en sajt. Vilket också är bra för annonsörerna som inte riskerar att hamna på en sida där innehållet inte möter våra villkor, säger han.
Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer, säger att siffrorna i Googles rapport synliggör vidden av problemet på annonsmarknaden.
– Många av de här plattformarna, som Google, granskar ju inte innehåll i förväg som traditionella publicister gör. Det är därför det blir så stora siffror när allt granskas efteråt, säger han.
I årets rapport framgår bland annat att 204 miljoner annonser blockerats eller tagits bort enbart med anledning av brott mot Googles policy om hälsa och medicin. Motsvarande siffra för policyöverträdelser inom exempelvis området "insamling och användning av data" är 70 000.
– Det finns såklart mycket pengar att tjäna för oseriösa skojföretag. Det blir lite av en katt och råtta-lek. Google försöker stoppa dem och de försöker hitta nya vägar in, säger Peter Mackhé.
Aktiva försök
Den bilden bekräftas av Scott Spencer som säger att Google sett många exempel på annonsörer som medvetet försöker kringgå systemet för egen vinning.
– En del kanske tror att borttagna annonser handlar om folk som av misstag lägger upp annonser som inte möter Googles villkor. Det händer, men om du tittar på statistiken så var över en miljard av de borttagna annonserna sådana som aktivt försökte kringgå villkoren.
Spencer säger att det kan handla om allt från att få folk att ringa ett fejkat nummer till att ge ifrån sig privat information.
– Det här är organisationer som går in till jobbet varje dag och vars mål är att få igenom skadliga annonser.