Under perioden mars till maj i fjol hade pandemin världen i ett järngrepp. Restriktioner gjorde att H&M-gruppen under bolagets andra kvartal i mitten av april 2020 hade så många som 4 000 av sina cirka 5 000 butiker stängda.
Nu är situationen annorlunda.
Ökning väntas
Den 20 maj var enbart cirka 250 av koncernens butiker stängda, en rejäl minskning jämfört med första kvartalet. Samtidigt går vaccinationerna framåt på många håll och restriktioner har lättats.
– Jag tror att det kommer att vara en ganska spretig bild med vissa marknader som går svagt och andra starkt, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.
– Bojkotten i Kina slår rimligtvis ganska tydligt negativt. Men jag är inte säker på att marknaden kommer att göra en jättestor grej av det.
Bolaget har tidigare sagt att mars inleddes med en försäljningsökning på 10 procent 1–13 mars.
Enligt en snittprognos från Reuters räknar bedömare med en försäljningstillväxt i årstakt för andra kvartalet på i snitt 66 procent för H&M.
– Våra förväntningar ligger något högre än konsensus. Under andra kvartalet förra året föll försäljningen med 50 procent, så jämförelsen gör att det blir väldigt höga tal, säger Maria Landeborn, strateg på Danske Bank.
På grund av de särskilda omständigheterna i fjol anser bedömarna att det är än mer intressant att göra en jämförelse med andra kvartalet 2019, före pandemin.
– Att ställa siffrorna mot 2019 kan säga mer än att jämföra med fjolåret eftersom det var så extremt. Om de kan visa en ökning jämfört med 2019 kan det tolkas väldigt positivt, säger Esbjörn Lundevall.
Frågan är om H&M har kommit så långt i återhämtningen.
Återhämtning pågår
För att nå upp till 2019 års nivå måste koncernen redovisa en försäljning på 57,5 miljarder kronor under andra kvartalet och Danske Bank tror inte att bolaget nått dit ännu.
– Det handlar framför allt om att det fortfarande finns stängda butiker, även om de är färre än tidigare, alla restriktioner är inte bortplockade och folk är inte tillbaka på stan och på jobbet ännu, säger Maria Landeborn.
Den återhämtning alla väntar på har inte riktigt accelererat i den takt man tidigare väntade sig, enligt henne.
Onlinehandeln har ökat kraftigt under pandemin men täcker ännu inte upp för den försäljning som under pandemin försvunnit från de fysiska butikerna.
Under pandemin har H&M i samband med försäljningssiffrorna även brukat ge en vink om hur innevarande kvartal har börjat. Det hoppas bedömarna på den här gången också.
– Det man verkligen vill se, inför tredje kvartalet när samhällen öppnat upp och vaccineringar fått effekt, är att folk strömmar till de fysiska butikerna igen, säger Esbjörn Lundevall.