Den 1 juni var bokningsläget på svenska hotell 24 procent högre än samma datum 2020, enligt Visita och Benchmarking Alliance. Men jämför man med samma datum för två år sedan, 2019, är bokningsläget trots det på minus 61 procent.
Sämre för storstäderna
Vissa regioner – som Gotland, Österlen och fjällstationer – är fullbokade eller nästan fullbokade. Men för andra segment, som storstäderna, ser det betydligt sämre ut. Där är turismen betydligt mer beroende av utländska besökare, konserter, festivaler samt öppna museum och nöjesparker – verksamhet som till stora delar fortfarande ligger nere.
– Det kommer ju inte att återuppstå helt plötsligt. Det finns ju en planeringshorisont på festivaler och sådant, säger Siljhammar.
Dessutom, fullbokat innebär i sig inte att det är som ett normalår. Restriktioner begränsar fortfarande antalet gäster. Exempelvis har nöjesparker tvingats dra ned till 20 procent av sin normala kapacitet.
Nästa steg vad gäller lättnader av restriktioner väntas den 1 juli. Men i nuläget är budskapet från myndighetshåll att det ser ut att bli olika typer av begränsningar åtminstone till september månad.
– Nu hoppas vi verkligen på att smittspridningen fortsätter nedåt, så positivt som den har gjort på senare tid, så att vi kan lätta på restriktionerna ytterligare och framförallt tidigare än den 1 juli, säger Siljhammar.
Varje timme räknas
Han räknar med att Folkhälsomyndigheten är på tårna här och utvärderar löpande för att bedöma om det inte går att öppna upp mer och tidigare än planerat.
– Vi måste få hjulen att snurra. Varje timme, varje dag räknas ju för näringen.
Besöksnäringen tillhör de värst drabbade sektorerna i pandemin. Enligt Visita har över 50 000 jobb försvunnit från sektorn och ovanpå det är i dagsläget 35 000 anställda i branschen permitterade. Hotell, arenor och konferensanläggningar sticker ut då de i stor utsträckning har varit helt nedstängda i pandemin.
– Efterfrågan är på väg tillbaka. Men vi har stora skulder som har byggts upp under de här 15 månaderna som har passerat. Många har gått på knäna länge och behöver nu tjäna igen det de har förlorat, säger Siljhammar om utsikterna.
"En tickande bomb"
Utöver så stora och snabba lättnader av restriktioner som möjligt efterlyser han en rejäl satsning på marknadsföring av Sverige, för att locka tillbaka utländska besökare.
– Vi behöver även stimulansåtgärder, så att återstarten inte tar för lång tid, säger han.
Bland annat vill Siljhammar se riktade stimulanser till hotellen i form av sänkt logimoms, från 12 till 6 procent, under några år. Han vill även få en permanent sänkning av arbetsgivaravgifterna för anställda i besöksnäringen upp till 26 års ålder.
Ett annat problem är de anstånd företag i branschen har fått i pandemin på skatteinbetalningar på nästan fem miljarder kronor. Det måste hanteras så att inte företag slås ut när betalningskraven börjar rulla ut i början av 2022, enligt Siljhammar. Anstånden skulle exempelvis kunna omvandlas till förmånliga lån med långa återbetalningstider, tycker han.
– Det är lite av en tickande bomb. Där måste man hitta en annan lösning. Än så länge har vi ingen sådan betalningsförmåga.