Coop meddelar att från klockan 15.00 på torsdagen är alla butiker äntligen öppna.
– Från och med nu har vi möjlighet att sälja varor på alla våra Coop-butiker i Sverige, säger Coops vd Magnus Johansson till TT.
Ett hundratal tekniker har arbetat intensivt med att starta om kassa för kassa manuellt, i butik efter butik.
– Det är det som har tagit tid, att vi har behövt skicka ut tekniker fysiskt till alla butiker i det vidsträckta butiksnätet som Coop har, säger Johansson och fortsätter:
– Vi är många gånger en av de få butikerna i vissa delar Sverige och till och med den sista butiken på orten. Vi beklagar till våra kunder som inte kunnat handla.
Har inte betalat
Coop har polisanmält it-attacken som tvingade majoriteten av kedjans butiker att stänga.
– Vi har försökt vara tydliga och transparenta att vi var en del av den globala cyberattacken. Vi har haft möten med företrädare från polisen och försett dem med den information som de har bett oss om.
Enligt Coop har inga utpressningskrav adresserats specifikt mot matkedjan.
– Vi har inte betalat några pengar, säger Magnus Johansson.
Inget tyder på att hackarna kommit över kundernas personlig data och kortuppgifter, enligt Johansson.
– Våra professionella samarbetspartner noterar samma sak runt om i världen.
Global attack
Den omfattande så kallade ransomwareattacken inleddes i fredags och riktades mot det Miamibaserade mjukvaruföretaget Kaseya, som säljer it-tjänster till kunder globalt. Hundratals, kanske tusentals, bolag världen över har drabbats, bland dem Visma Esscom som förser Coop och andra svenska företag med kassalösningar.
– Vi var ett av de företagen genom en underleverantör som hade mjukvaran. Men det var inte en attack riktad mot Coop, utan en attack riktat mot samhället i stort. Och det tror jag samhället och vi kommer behöva reflektera över efter det här, säger Johansson.
Både självbetalningskassor och bemannade kassor slutade plötsligt att fungera på fredagskvällen. I söndags hade matkedjans lyckats öppna omkring 300 butiker för handel med en alternativ betallösning.
– Nu ser vi värdet av kompletterande digitala betallösningar. Även onlinehandeln har fungerat som vanligt. Nu tittar vi på att ha det så vitt spritt i Sverige som bara möjligt.
Attacken har slagit hårt mot Coop, som hittills fokuserat på att få igång handeln så fort som möjligt.
– Det är självklart stora ekonomiska värden som kan ha gått förlorade.