Den totala försäljningen av kläder inom e-handel och fysiska butiker ökade med 0,2 procentenheter jämfört med samma månad föregående år. Vad gäller den redan hårt belastade skohandeln tappade sektorn i stället hela 5,8 procentenheter jämfört med 2021.
Enligt Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, är siffrorna oroväckande svaga.
"Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel", säger hon i ett pressmeddelande.
Tuffa ekonomiska tider och det varma höstvädret, som lett till att inköp av varmare jackor och skor låtit vänta på sig, är möjliga orsaker till den minskade försäljningen. Inom modehandeln sätter man nu sitt hopp till Black Friday och den stundande julhandeln, enligt Sofia Larsen.
"Med en långdragen pandemi bakom oss och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad", säger hon.