Omsättningen inom e-handeln har i år minskat med 10 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska företag – och med 13 procent när även e-handeln från utländska företag räknas in.
I september steg dock e-handeln med 19 procent jämfört med september 2021 – en månad som dock hade den lägsta omsättningen sedan pandemin startade. Enligt Svensk Handel är det också huvudförklaringen till den stora uppgången.
"E-handeln i september överraskade med en stor uppgång, även om jämförelsen görs med förra årets svagaste försäljningsmånad. En del av detta kan förklaras med prishöjningar, men vi bedömer att det även var en viss uppgång räknat i volym i september. E-handeln återhämtade sig alltså något i september jämfört med de senaste månadernas svaga utveckling", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade uppgick till 68 procent i september – vilket bara är marginellt lägre än motsvarande andel i september förra året.
"Det är för tidigt att säga om den starka septembersiffran utgör ett trendbrott, men det är klart att även inflationen framöver kommer att påverka jämförelsen mot tidigare år", säger Johan Davidson.