Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina förra året minskade svensk export till Ryssland avsevärt. I stället har den ökat markant till vissa länder i Rysslands närområde.
Ett av de tydligare exemplen är exporten av lastbilar till Kazakstan, som ökade med drygt 1 700 procent under 2022 jämfört med året innan, från export till ett värde av drygt 9 miljoner kronor 2021 till drygt 171 miljoner kronor 2022.
Men hur ökningen kan förklaras är oklart. Varken Scania eller Volvo, de två största lastbilstillverkarna i Sverige, har sett någon markant ökning av exporten till Kazakstan, enligt de själva.
Byggt fabrik i Kazakstan
Scania dubblerade nästan sin export till landet mellan 2021 och 2022, från 83 lastbilar till 150.
– Det beror på att vi hade en sammansättningsfabrik i Ryssland som vi stängde ned. Nu har vi byggt upp en fabrik i Kazakstan i stället för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland, säger Erik Bratthall, pressansvarig på Scania.
Tidigare exporterade Scania omkring 7 000 lastbilar om året till Ryssland, säger Bratthall. Nu har de ingen export dit alls, och övervakar noga att inga av deras lastbilar ska hamna där.
– Alla våra distributörer har instruktioner om att det inte får exporteras någonting till Ryssland. Sedan så övervakar vi på det sättet att man tittar på avvikelser på sådant som vi inte har sett tidigare, och vi gör det jättemetodiskt, för att till varje pris undvika att en lastbil hamnar i Ryssland.
En avvikelse kan till exempel vara en stor beställning från en kund som inte tidigare varit aktiv, säger Bratthall.
"Följer reglerna noga"
Även Volvo har rutiner för att se till att deras lastbilar inte ska exporteras vidare till Ryssland.
– Vi följer sanktionsregler väldigt noga. Vi vet vilka kunderna är och vi vet vad våra lastbilar används till. Sedan har vi kontrollstationer som ska göra det omöjligt att bakvägen importera till sanktionsbelagda länder, säger Volvos presschef Claes Eliasson.
Hur stor Volvos export till Kazakstan är, eller hur mycket den ökat kan Eliasson dock inte uppge.
– Vi har inte den detaljeringsgraden på försäljningen, vi är för stora för det. Vi bryter ned försäljningen på världsdelar snarare än länder.
"Liten ökning"
Statistiken visar på "en procentuell ökning" i försäljning i den regionen, men det handlar om små volymer, enligt Eliasson.
Ökningen beror bland annat på att deras kunder i Centralasien fått fler transportuppdrag i och med att den ryska marknaden har begränsats.
– Inte minst på rutten för transportuppdrag från Kina till Europa, som inte längre kan utföras av ryska eller belarusiska åkerier. Dessutom har priserna på transporter gått upp, vilket gör att fler lokala aktörer vill åta sig transportuppdrag., säger Eliasson.