155 miljoner kronor satsas på projektet som leds av skogsbrukets forskningsinstitut Skogforsk. I projektet deltar Scania, fem skogsbolag, flera transport- och teknikföretag samt forskningsaktörer.
– Engagemanget i branschen för att ställa om till fossilfria transporter är stort, säger Anna Pernestål, seniorforskare vid institutet och ledare för projektet.
Ett nytt sätt att tänka
Hon säger att branschen har insett att man behöver bli fossilfri och att det är något som man på allvar tar tag i. För det krävs flera pusselbitar som behövs läggas ihop, enligt Pernestål.
– Man kan inte tänka att man tar en dieselbil och ersätter den med en ellastbil. Man behöver tänka på ett helt annat sätt i logistiksystemet.
En sak är laddstolpar, och att elen är tillgänglig.
– Skogsbrukets transporter går vanligtvis inte på E4:an, utan de går utspridda över hela landet. Det blir en extra stor utmaning för oss.
Logistik och planering är en annan pusselbit – hur lastbilsflottan används. Pauser behöver kanske planeras in på ett annat sätt för att hinna ladda, eller så behöver lagren finnas på andra ställen, förklarar Pernestål.
Eller:
– I dag kör ofta samma fordon hela vägen från skogen fram till industrin. Där kanske man behöver tänka att man har några fordon som hämtar virket i skogen och som lastar om och så kör andra fordon på motorvägen till industrin.
Testas runtom i Sverige
Affärsmodeller är en annan faktor som projektet ska ta i beaktande. Ellastbilarna kommer till exempel att bli dyrare att köpa, men billigare per kilometer som man kör.
– Det betyder att man kanske behöver ha andra ersättningsmodeller, säger Pernestål.
Eftersom vägar, geografi och klimat skiljer sig runtom i landet ska systemen testas på sju olika platser i Sverige, från Småland till Västerbotten.
– I projektet kommer våra partner testa och köra ellastbilar i riktig drift och transportera timmer. Runt omkring det kommer vi att bygga upp laddinfrastrukturen så att man kan ladda när och där man behöver den.
Att aktörer från alla delar i värdekedjan eller i systemet deltar i projektet tror Pernestål är en framgångsfaktor.
– Jag tror att det här projektet kommer att lära oss väldigt mycket hur vi ska ställa om skogsbrukets transporter. Sedan kommer det förstås att behövas mer investeringar för att göra omställningen.