– Transportindustrin är en starkt bidragande orsak till de klimatproblem vi möter i dag. Det är avgörande att vi hittar lösningar för att ställa om och det är en marknad som kommer att växa, säger han.
John Kerry leder den amerikanska delegation som har rest till Sverige för att vara med på FN:s högnivåmöte Stockholm+50 om miljö, klimat och hållbar utveckling den 2-3 juni. Men redan dagen före konferensen träffas länder och företag inom den så kallade globala ledarskapsgruppen som ska driva på den tunga industrins omställning till hållbarhet (LeadIt). I den ingår Sverige och flera svenska företag, däribland Volvo, SSAB, Vattenfall och Hybrit.
Den tunga industrin och transportsektorn beräknas stå för omkring en tredjedel av världens klimatpåverkande utsläpp – och här märks bland annat klimatbovar som stål och cement. Utsläppen måste minska drastiskt som en del i kampen för att bromsa den globala uppvärmningen. Medlemmarna i industrigruppen strävar mot att den tunga industrin ska nå noll nettoutsläpp av koldioxid senast 2050.
Manar till investeringar
Kerry framhåller vikten av samarbete och att forskare, näringsliv och offentlig sektor måste gå ihop för att snabba på den gröna omställningen.
– Faktum är att hela klimatutmaningen handlar om matematik och fysik och inte om ideologi. Det är vad vetenskap och forskare har varnat oss för en lång tid. Om vi inte investerar i den gröna omställningen nu kommer det att kosta oss många miljarder dollar mer i framtiden, säger han.
Regnet duggade mot taket på det vita partytält som slagits upp på en parkeringsplats utanför Stockholmsmässan. Pressträffen anordnades utomhus eftersom Volvo CE, som tillverkar anläggningsmaskiner, passade på att presentera en nyhet med draghjälp från det amerikanska klimatsändebudet och Sveriges regering.
Kerry och miljö- och klimatminister Annika Strandhäll (S) fick avtäcka en dumper som Volvo CE har byggt av stål, tillverkad av SSAB med vätgas i stället för med koks, och som nu överlämnades till kunden NCC. Det är den första anläggningsmaskinen som har tillverkats med det nya stålet och det hela lyfts som en milstolpe i Volvokoncernens ambition att vara med och driva på branschens omställning.
"Går snabbt"
Volvos koncernchef Martin Lundstedt lyfter också han vikten av samarbete.
– För några år sedan hade vi inte kunnat ha de diskussioner vi har nu och det hade inte gått lika lätt. Utvecklingen går snabbt nu, säger han.
På en fråga om huruvida tillverkningen av fordon av vätgasbaserat stål tar bort fokus från andra klimatproblem svarar Kerry att alla tillgängliga verktyg måste användas.
– Vi måste göra många saker samtidigt. Om vi ska minska koldioxidutsläppen tillräckligt snabbt behöver vi implementera alla verktyg vi har och det här är ett sätt, säger han.