"Flyget är ett område där det krävs insatser för att vi ska nå klimatmålen. En viktig del av den omställningen är nya hållbara flygbränslen. Här finns en potential för stora utsläppsminskningar", säger Carl Mikael Strauss, enhetschef på Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.
Vattenfall planerar att avskilja koldioxid från rökgaser vid avfallsförbränning på kraftvärmeverket i Uppsala. Sedan ska koldioxiden omvandlas till flytande form för att i slutänden kunna användas till flygbränsle.
Tanken är att 200 000 ton koldioxid per år ska kunna avskiljas och återanvändas för att tillverka flygbränsle.
Anläggningen i Uppsala – ett samarbete med bland andra SAS – beräknas stå klar om fyra år. Den ska då kunna producera 60 000–80 000 ton flygbränsle per år.
Vid full produktion skulle anläggningen kunna förse SAS med uppemot 25 procent av bolagets globala behov av hållbart flygbränsle år 2030.
"Detta blir den första storskaliga anläggningen i världen för att producera hållbart fossilfritt flygbränsle. Stödet från Klimatklivet är mycket viktigt för oss när vi tillsammans med partners satsar på nya banbrytande innovationer", säger Jan Greisz, affärsutvecklingsansvarig vid Vattenfall i pressmeddelandet.