Kvartetten besökte Liseberg en dag i början av augusti förra året. De hade biljetter som gav fria åk i alla attraktioner hela dagen.
Efter några timmar med mycket köande, och några få åk, kom överraskningen. Liseberg stängde alla attraktioner på grund av ett oväder, som SMHI varnade för.
Attraktionerna stod stilla i mer än fem timmar. Sedan var det inte långt kvar innan nöjesparken stängde för dagen.
Kvinnan som köpt biljetterna vände sig till ARN för att få pengar tillbaka.
Men Liseberg säger nej. Parken hänvisar dels till att man inte ger några garantier om antal åk som kan göras, dels till att det var ett dramatiskt oväder som orsakade en ovanlig stängning av attraktionerna.
Men ARN anser att kunderna inte fått den tjänst de hade anledning att räkna med. Att Liseberg varken orsakade eller kunde förutse omständigheterna bakom stängningen spelar ingen roll.
Nöjesparken rekommenderas nu att återbetala en del av biljettpriset. ARN är en myndighet, men besluten är inte tvingande.