På listan hamnar de företag som Konsumentverket har fått in flest anmälningar om. Majoriteten av firmorna erbjuder bilförsäkringar eller bilvärderingar.
Men även kända företag som Klarna och Telenor är med på listan. Telenor hamnar på tredje plats med 170 klagomål på grund av att kunderna anser att säljarna är otydliga, och att det varit svårt att säga upp abonnemangen.
På femte plats hamnar Klarna med 132 klagomål.
– Klarna lämnar information som inte stämmer och risken är att konsumenter tror att invändningsrätten är mer begränsad än den är, säger Johanna Myrin, jurist på Konsumentverket till Råd och Rön.
Invändningsrätten betyder att den som med kreditkort köper en vara som det är fel på eller som aldrig levereras kan kräva att få pengarna tillbaka från den som givit krediten. Men flera som velat hävda denna rätt mot Klarna har fått felaktig information.
Klarna har hänvisat till sin köppolicy eller velat se ärendenummer från Allmänna reklamationsnämnden (Arn). Men några sådana krav finns inte i den lag som reglerar invändningsrätten, skriver Råd och Rön.
Klarnas press- och kommunikationschef i Norden svarar tidningen att man har en dialog med Konsumentverket och har vidtagit flera åtgärder, bland annat tydligare rutiner.
På Telenor svarar chefen för kundservice att man nu tar bättre hand om kunderna, men att bolaget kommer att göra försäljningsprocessen tydligare för att undvika att någon hamnar i kläm.