Bara om bankkunden agerat "särskilt klandervärt" får hen stå för hela förlusten efter ett bedrägeri där en bankkod, eller kod till bank-ID, lämnats ut.
Den som endast varit grovt vårdslös, men inte "klandervärd", får själv stå för 12 000 kronor. Resten ska täckas av banken.
Tillämpar dom
Det framgår av ett beslut från Högsta domstolen (HD) i juni. Nu har ARN tillämpat HD:s bedömning i praktiken.
Åtta av nio prövade fall gick till bankkundernas fördel, trots att de varit vårdslösa med koderna.
"Bara i ett fall har banken bevisat att konsumenten med avsikt lämnade ut koder till en obehörig person, samtidigt som konsumenten hade anledning att misstänka att det fanns stor risk för obehöriga uttag", säger Marcus Isgren, chef för ARN, i ett pressmeddelande.
Marcus Isgren framhåller att det är svårt att dra gränsen mellan de olika graderna av oaktsamhet.
Bankkunder som lurats utan att ha varit grovt vårdslösa, men ändå inte skyddat sina koder och liknande, får stå för 400 kronor av förlusten. Banken ska täcka resten.
Från fall till fall
Bankföreningen välkomnar ARN:s beslut, som anses underlätta bankernas egna prövningar i ärenden där kunder drabbats av bedrägeri.
ARN har gjort tydligt att "ansvaret får avgöras efter en nyanserad helhetsbedömning av omständigheter i varje enskilt fall", säger Hans Lindberg, vd på Bankföreningen, i ett skriftligt uttalande till TT.