Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) konstaterar att det krävs vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser.
"Det går inte att påstå i reklamen att blåbär är bra för synen, ingefära för lederna och maskros och kronärtskocka för magen. I alla fall inte om de ingår som ingredienser i kosttillskott och vetenskapliga bevis saknas", skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Beslutet kommer efter att ett företag 2017 stämdes av Konsumentombudsmannen (KO). Bolaget fälldes för att ha marknadsfört en rad produkter där vissa växtingredienser påstods ha hälsoeffekter, trots vetenskapliga bevis saknades.
"Domen är viktig eftersom det handlar om påstådda hälsoeffekter. Många konsumenter köper kosttillskott i tron att det förbättrar hälsan eller kanske till och med botar sjukdomar. Därför är det viktigt att PMÖD slår fast vad som får och inte får sägas i reklamen", säger Ida Nyström, processråd vid KO, i pressmeddelandet.