Reseskyddet kan rädda sommarens utlandsresa

Var ute i god tid och ha koll på dina rättigheter. Så lyder experternas råd inför sommarens resor.
–Det viktigaste är att man läser på innan, oavsett typ av resa, säger Nora Shoki på Konsumentupplysningen.

Var fjärde svensk planerar en utlandsresa i sommar. Arkivbild.

Var fjärde svensk planerar en utlandsresa i sommar. Arkivbild.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix/TT

Konsument2023-07-12 05:30

Flygförseningar eller missade tåg kan ge semestern en dålig start, framför allt om man som konsument inte vet vilken ersättning man har rätt till. Just hur stor ersättning man kan kräva behöver konsumenten själv ta reda på.

– Ta fem minuter innan du bokar eller åker iväg på din resa i sommar och läs på om bolaget du bokat resan med och vad de har för kontaktuppgifter så att du är förberedd, säger Nora Shoki.

Konsumentens rättigheter för resa med tåg och flyg varierar beroende på om man reser inom eller utanför Sverige.

– Spara kvitton, alla utlägg, boardingkort och be om ett förseningsintyg. Det är viktigt att agera direkt om man kan, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Hemförsäkringen

I hemförsäkringen ingår reseskydd i någon grad och ofta även ett avbeställningsskydd. Som resenär är det bra att kolla vad reseskyddet täcker i ens egen hemförsäkring. Det vanliga reseskyddet i hemförsäkringen gäller vanligtvis i 45 dagar. Om du ska vara borta länge så ska du förlänga ditt reseskydd före avresan.

Reseskyddet gör att resenärer kan få hjälp av försäkringsbolaget om något händer under resan. Rådgivning och bedömning av varje resenärs unika fall och hur försäkringen täcker, skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag och olika nivåer av reseskydd.

– Det kan bli en hel del ersättning om man känner till sina rättigheter, säger Gabriella Hallberg.

Viktigt med bevis

När ett flyg blir inställt har konsumenten ofta rätt till ombokning eller återbetalning och hjälp ges då av flygbolaget.

– Bevisbördan för påståenden i ärenden ligger på konsumenten. Många konsumenter missar att skicka in bevis till oss, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

– Det är viktigt att reklamera på resmålet – är man missnöjd så måste man genast säga till på hotellet och försöka få dem att åtgärda felet. Missar man det så kan man inte sen komma hem och klaga, fortsätter han.

Många betalkort har kortförsäkringar – alltså reseförsäkringar som ingår när du betalar resan med kortet.

Kontakta direkt

– Säg att man är missnöjd med en paketresa: att en avtalad aktivitet inte blivit av, poolen varit trasig eller hotellrummet smutsigt – alla sådana fel måste konsumenten bevisa. Man behöver skicka in bevis i form av bilder och kvitton, e-post eller videosekvenser, säger Marcus Isgren.

– När det kommer till sjukdom och olycksfall på resa ska man ha med sig sitt EU-kort. Om man råkar ut för allvarligare sjukdom eller olycksfall och blir inlagd på sjukhus ska man snarast kontakta försäkringsbolaget, fortsätter han.

Skulle man inte kontakta försäkringsbolaget i det läget finns det risk att man inte får ersättning i efterhand. Försäkringsbolaget är bäst på att hitta den vårdgivare som kan ge bäst vård på resmålet.

Fakta: Tips inför resan

Kontrollera dina försäkringar – se om du har avbeställningsskydd, reseskydd och hur länge de gäller.

Ladda ner ditt resebevis eller ett försäkringsbevis från försäkringsbolaget innan avresa.

Ta med ditt EU-kort om du reser inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien. EU-kortet beställs på Försäkringskassans hemsida och leveranstiden är 10 arbetsdagar.

Har du tidigare varit sjuk eller har en kronisk sjukdom kan du behöva göra en medicinsk förhandsbedömning hos ditt försäkringsbolag, innan du reser, för att få reda på vad ditt reseskydd täcker.

Skulle du bli akut sjuk på resan ska du kontakta ditt försäkringsbolag eller den larmcentral som bolaget samarbetar med.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå


Fakta: Dessa vänder du dig till för hjälp

Resebolaget – kontakta alltid flyg- eller tågbolaget eller researrangören i första hand om det handlar om ändrade reseförhållanden eller missnöjen.

Försäkringsbolaget – vid olyckor kan bäst vård ges av det sjukhus eller den vårdcentral som försäkringsbolaget vet kan ge just den vård du behöver.

Konsumentupplysningen – på hemsidan Hallå Konsument erbjuds vägledning till konsumenter genom Konsumentverket.

Konsumenternas Försäkringsbyrå – deras jurister hjälper konsumenten som är missnöjd med ett beslut eller vill ompröva något. Vägleder hur man kan gå vidare till olika nämnder.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – Om man inte skulle komma överens med företaget i fråga kan man göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Det är kostnadsfritt att ansöka och få sitt ärende prövat, men det är långa handläggningstider på omkring sex månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!