Den 24 november infaller Ärets Black Friday. Förra Äret landade Black Week-försÀljningen pÄ 8 miljarder kronor, vilket var en miljard kronor lÀgre Àn 2021. I Är spÄr Svensk handel att försÀljningssiffrorna kommer öka och sluta pÄ 8,7 miljarder kronor. MÀtningen Àr gjord i löpande priser och har dÀrmed inte tagit hÀnsyn till den höga inflationen.
Men som konsument finns det flera fÀllor att akta sig för.
ââVi kommer uppleva Black Friday och Black Week som tidigare, med mycket braskande procentsatser. Men det Ă€r viktigt att kolla pĂ„ det faktiska priset och inte procentsatsen, sĂ€ger Jan Bertoft, generalsekreterare pĂ„ Sveriges Konsumenter.
Tidigare har det rapporterats att butiker, inför Black Week och Black Friday, smyghöjt priserna och att rean dÀrför inte varit sÄ bra som konsumenten trott. För att fÄ bukt med problemet skÀrptes reglerna under förra hösten och numera mÄste butikerna uppge varans lÀgsta pris de senaste 30 dagarna.
ââDet Ă€r en viktig förĂ€ndring. Det Ă€r svĂ„rt för en konsument att hĂ„lla ordning pĂ„ alla priser. Man ska inte behöva vara detektiv eller behöva kolla upp bakĂ„t. Man ska kunna lita pĂ„ det som stĂ„r i reklamen, sĂ€ger Jan Bertoft.
Skapar en kÀnsla
Han understryker att reor i grunden Àr bra, men att det ofta kan uppmuntra till onödig köphets, speciellt i tider dÀr folk har det mer knapert.
ââJag tror att folk hĂ„ller mer i sina pengar nu. Samtidigt har rea en stark effekt, det Ă€r ett starkt ord som har fungerat vĂ€ldigt bra genom alla tider. Det skapar kĂ€nslan av att "nu gör jag ett fynd" och att det gĂ€ller att slĂ„ till nu eftersom tillfĂ€llet Ă€r borta imorgon.
Men Jan Bertoft menar att det sÀllan Àr sÄ. Reorna alltid kommer tillbaka. Bara en mÄnad efter Black Week kommer mellandagsrean och under vÄren görs ofta flera olika reakampanjer.
ââBlack Friday Ă€r sĂ€llan sista tillfĂ€llet att göra ett klipp.
TÀnk en gÄng till
Jan Bertofts bÀsta tips inför Black Week Àr att bara köpa sÄdant som man annars skulle köpt; vinterklÀder till barnen, skor eller kanske nÄgon julklapp. Men han uppmanar konsumenterna att tÀnka en gÄng till innan man drar kortet och att absolut inte handla för lÄnade pengar.
ââMan kan ocksĂ„ fundera pĂ„ om det man köper gĂ„r att reparera. Finns varan att köpa begagnad? SĂ„ man tĂ€nker lite cirkulĂ€rt som konsument.
Som en motaktion till köphetsen kommer Naturkompaniet, för Ättonde Äret i rad, genomföra antikampanjen Green Friday. I Är kommer de att starta second-hand-avdelningar i fyra butiker dÀr kunderna kommer kunna köpa och sÀlja gamla friluftsprylar.