Den 24 november infaller årets Black Friday. Förra året landade Black Week-försäljningen på 8 miljarder kronor, vilket var en miljard kronor lägre än 2021. I år spår Svensk handel att försäljningssiffrorna kommer öka och sluta på 8,7 miljarder kronor. Mätningen är gjord i löpande priser och har därmed inte tagit hänsyn till den höga inflationen.
Men som konsument finns det flera fällor att akta sig för.
– Vi kommer uppleva Black Friday och Black Week som tidigare, med mycket braskande procentsatser. Men det är viktigt att kolla på det faktiska priset och inte procentsatsen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Tidigare har det rapporterats att butiker, inför Black Week och Black Friday, smyghöjt priserna och att rean därför inte varit så bra som konsumenten trott. För att få bukt med problemet skärptes reglerna under förra hösten och numera måste butikerna uppge varans lägsta pris de senaste 30 dagarna.
– Det är en viktig förändring. Det är svårt för en konsument att hålla ordning på alla priser. Man ska inte behöva vara detektiv eller behöva kolla upp bakåt. Man ska kunna lita på det som står i reklamen, säger Jan Bertoft.
Skapar en känsla
Han understryker att reor i grunden är bra, men att det ofta kan uppmuntra till onödig köphets, speciellt i tider där folk har det mer knapert.
– Jag tror att folk håller mer i sina pengar nu. Samtidigt har rea en stark effekt, det är ett starkt ord som har fungerat väldigt bra genom alla tider. Det skapar känslan av att "nu gör jag ett fynd" och att det gäller att slå till nu eftersom tillfället är borta imorgon.
Men Jan Bertoft menar att det sällan är så. Reorna alltid kommer tillbaka. Bara en månad efter Black Week kommer mellandagsrean och under våren görs ofta flera olika reakampanjer.
– Black Friday är sällan sista tillfället att göra ett klipp.
Tänk en gång till
Jan Bertofts bästa tips inför Black Week är att bara köpa sådant som man annars skulle köpt; vinterkläder till barnen, skor eller kanske någon julklapp. Men han uppmanar konsumenterna att tänka en gång till innan man drar kortet och att absolut inte handla för lånade pengar.
– Man kan också fundera på om det man köper går att reparera. Finns varan att köpa begagnad? Så man tänker lite cirkulärt som konsument.
Som en motaktion till köphetsen kommer Naturkompaniet, för åttonde året i rad, genomföra antikampanjen Green Friday. I år kommer de att starta second-hand-avdelningar i fyra butiker där kunderna kommer kunna köpa och sälja gamla friluftsprylar.