Kuba upplever sin värsta ekonomiska kris på decennier. Den förvärras av att landet är dåligt klimatanpassat, och fortfarande ser sig tvunget att importera fossila bränslen för större delen av energiproduktionen. Och nästan all diesel det styrande Kommunistpartiet kommer över behövs i landets oljekraftverk.
Hälften av bussarna i kollektivtrafiken är nu också stillastående på grund av brist på batterier och däck, och folk kan få vänta i timmar för att ta sig till arbete och skola. Därför har Kommunistpartiet infört regeln att alla som kör statliga fordon, som i högre grad är dieseldrivna, måste plocka upp liftare vid exempelvis busshållplatser. Annars väntar åtal.
Det kan också innebära oväntade möten. Pendlaren Betty Pairol blev högst överraskad när hon satt sig i en bil som stannade.
"Till min överraskning var det utrikesminister Bruno Rodríguez Parilla", skriver hon på Facebook.
En annan invånare i Havanna, Marcela Martínez, påpekar att detta är något som borde införts för länge sedan – men att efterlevnaden måste följas upp, annars finns risken att liftare ratas av bilisterna.
Att ha privat bil är ovanligt i Kuba. Enligt officiella siffror finns omkring 600 000 bilar i landet, på omkring 11,2 miljoner invånare, och många av dem är statliga ägda.