I slutet av oktober etablerades Amazon i Sverige. Inför lanseringen spekulerades det om tuffare konkurrens inom e-handeln med pressade marginaler och lÀgre priser. Men ocksÄ stora möjligheter för tredjepartsförsÀljare att etablera sig och expandera sin marknad.
Efter lansering blev det mÀrkligt tyst om ehandels-giganten. Enligt Googles sökanalysverktyg var intresset bland svenskarna som störst dagen dÄ Amazon lanserades, och prisjÀmförelsesajten Pricerunner ser Àn sÄ lÀnge inga prisförÀndringar sedan intÄget, sÀger vd:n Nicklas StorÄkers.
ââDet har inte gett nĂ„got som helst avtryck. Hittills skulle jag sĂ€ga att det har varit ganska mycket pannkaka av det hela. NĂ€r vi tittar pĂ„ de mest populĂ€ra produkterna i Sverige har de bara en ytterst begrĂ€nsad andel och inte tillrĂ€ckligt bra priser för att man ska vilja handla hos dem.
Började med böcker
Amazon började en gÄng i tiden som en nÀtbaserad bokhandel, och inför lansering i Sverige spekulerades det om de svenska onlinebokhandlarnas framtid. Bokus, som jÀmte Adlibris Àr dominerande pÄ bokmarknaden online i Sverige, har heller inte mÀrkt nÄgon skillnad sedan Amazon klev in pÄ marknaden.
âSverige skiljer sig frĂ„n andra marknader dĂ€r Amazon gĂ„tt in. HĂ€r gick nĂ€tbokhandeln redan 2012 om den fysiska bokhandeln som största kanal. Vi följer dem precis som vĂ„ra andra konkurrenterâ, skriver Bokus vd Maria Edsman i ett mejl.
Samtidigt var flera svenska bolag snabba med att börja sĂ€lja via plattformen â bland dem fanns heminredningsföretaget Lagerhaus, som valt att inte kommentera sin försĂ€ljning pĂ„ Amazon, och e-handelsföretaget Ellos Group.
"Vi ser att försÀljningen pÄ Amazon Àr en möjlighet att nÄ nya och fler kunder med vÄrt erbjudande. Att sÀlja pÄ andra plattformar Àr en del av Ellos Groups strategi för ökad tillvÀxt", skriver affÀrsutvecklingschefen Alexandra Dornérus i ett mejl.
Trots det inledningsvis svala intresset ser branschorganisationen Svensk Handel ett visst intresse för Amazon bland sina medlemmar och chefsekonomen Johan Davidson tror att det kommer att vÀxa i takt med att bolaget utvecklas.
ââDen svenska marknaden Ă€r redan ganska mogen och konkurrensen Ă€r hög, med smĂ„ marginaler och lĂ„g lönsamhet. Det gör att det har varit svĂ„rt att se att Amazon snabbt skulle ta vĂ€ldigt mycket marknadsandelar. Men jag tillhör dem som tror att Amazon pĂ„ sikt blir en stark och utmanande konkurrent, just pĂ„ grund av sin storlek och sin förmĂ„ga att pressa Ă€nnu lite mer i redan lĂ„ga priser, sĂ€ger Johan Davidson.
"Vet sin nisch i Sverige"
Anna Nordlander Àr konsult och Amazon-kÀnnare som följt bolaget i över tio Ärs tid.
ââDen chockerande dĂ„liga lanseringen tror jag inte man ska lĂ€sa in alldeles för mycket i. Sverigelanseringen följer ett ganska vanligt mönster för hur Amazon gĂ„r in i nya lĂ€nder. NĂ€r de tycker att de Ă€r tillrĂ€ckligt bra för att erbjuda nĂ„gonting av vĂ€rde för slutkunden trycker man pĂ„ "play" och reder ut sakerna allt eftersom, sĂ€ger Anna Nordlander.
Mycket ska pĂ„ plats, fortsĂ€tter hon. Amazons konkurrensfördel har grundat sig i sin prenumerationstjĂ€nst âPrimeâ, dĂ€r musik- och filmstreaming samt fri frakt och snabb leverans ingĂ„r. Logistiken Ă€r inte dĂ€r Ă€n, men enligt en rapport frĂ„n konsultföretaget Boston Consulting Group (BCG) erbjöd plattformen vid Ă„rsskiftet runt 150 miljoner olika produkter i Sverige.
ââVi Ă€r redan vana vid snabb och fri leverans i Sverige. Vad vi dĂ€remot inte Ă€r vana vid Ă€r konceptet med âeverything storeâ, och det Ă€r vĂ€ldigt tydligt att Amazon har det som sin nisch hĂ€r, sĂ€ger Anna Nordlander.
Carl Helgesson, vd för Amazon-byrÄn Rankona Mazon, rÀknar med att mycket kommer att hÀnda för Amazon redan i Är.
ââVi kommer att fĂ„ se en mer fĂ€rdig produkt under Ă„ret och tittar man pĂ„ lĂ„ng sikt kommer Amazon att ta en stark position i Sverige, det Ă€r jag helt övertygad om. För dem som vill sĂ€lja pĂ„ Amazon Ă€r vi just nu i ett fönster som aldrig kommer att komma tillbaka. Det hoppas jag att mĂ„nga svenska bolag utnyttjar, sĂ€ger han.