På vad som verkade som ett ögonblick svepte pandemin in under våren. Lika lång tid tog det för intresset för friluftslivet att "öka enormt", enligt Cajsa Rännar, friluftsexpert på Friluftsfrämjandet.
– Det började i mars, fortsatte under våren och sommaren och nu under hela hösten, säger Cajsa Rännar.
Bokningstrycket på många av de aktiviteter som organisationen erbjuder har rusat och deras gruppledarutbildningar har varit fulla sedan de kunde återupptas i somras.
– Massor av våra olika aktiviteter blir fullbokade på en gång. Det är lite utmanande eftersom vi har varit tvungna att krympa våra grupper i och med restriktionerna, säger Cajsa Rännar.
Hon understryker att det är "hemska omständigheter som fått engagemanget för utelivet att öka ytterligare", men att det är upplyftande att så många drar nytta av den svenska naturen, som ett förlängt vardagsrum eller träningsarena.
– Årets julklapp är ett stormkök. Det hade man kanske garvat åt för något år sedan, men nu är det jättehett. Flera av leverantörerna som vi pratar med i branschen säger att det, och mycket annan friluftsutrustning, säljer enormt bra och har gjort ända sedan i somras, säger Cajsa Rännar.
"Mer hemma, mer ute"
Johanna Schwerin är en av dem som tillbringat mer tid än vanligt ute till följd av pandemin.
– Man är hemma mer, så då går man ut mer till skillnad på om man är på jobbet, säger Johanna Schwerin utanför en friluftsbutik i Stockholm.
För henne har restriktionerna under pandemin inneburit att hon tar fler promenader och äter lunch utomhus.
Hon tror dock inte att trenden att vara ute mer kommer att hålla i sig när pandemin börjar lägga sig.
– Jag tror att vi kommer vara ganska snabba på att gå tillbaka till det normala, tyvärr, säger Johanna Schwerin.
Även Reemt Lindeburg har varit ute mer i år än tidigare.
– Det beror kanske mer på att jag har flyttat till Sverige nu, än på pandemin. Tidigare bodde jag i Tyskland, säger Reemt Lindeburg.
Huvudsakligen ger han sig ut i naturen för att vandra, berättar han.
Ökad efterfrågan
Den fortsatta viljan att ta sig ut i naturen har också fått sommarens ökade efterfrågan på friluftsutrustning att fortsätta rusa. Kombinationen av fortsatta restriktioner och en varm höst har gett outdoor-branschen en ordentlig skjuts, enligt Martin Netinder, vd för friluftsbutikskedjan Addnature.
– Vi ser definitivt att det har hållit i sig, säger Martin Netinder.
Höstskor för skogsturer, sovsäckar och funktionella plagg är främst det som har sålt bättre än vanligt under hösten.
– En annan trend är att intresset för kvalitativa grejer ökar, att man hellre köper något som håller lite längre och att man är villig att betala lite mer för det.
Många av höstens kunder är "helt nya" i friluftslivet, konstaterar Netinder.
– Vi ser också att kundgruppen klättrar ned i åldrarna. Det är också ett bredare spann över olika socioekonomiska grupper än tidigare, säger Martin Netinder.
"Naturen finns runt hörnet"
Även Naturkompaniet vittnar om att "det har varit fortsatt intresse för naturen under hösten".
Enligt Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet, har bär- och svampplockning varit några av de mest populära aktiviteterna som kunderna har införskaffat utrustning och kläder för under hösten.
– Vi ser också ett ökat intresse för promenader och dagsutflykter med familjen för att grilla korv, säger Henrik Hoffman.
– Det är fortsatt covid som är den främst anledningen. Det har inte gått att resa, gå på restaurang eller bio och teater som tidigare, medan naturen finns tillgänglig runt hörnet.
Och samtidigt som flera butiker har gått bättre än tidigare i år har vissa butiker haft betydligt färre besökare.
– Vi märker av att det är mer nybörjare som kommer till våra butiker. Vår personal i butikerna får allt fler frågor om vad man ska tänka på när man ger sig ut på olika aktiviteter för första gången, eller köper utrustning man inte kan så mycket om, säger Henrik Hoffman.