– Vi vill bidra till att pressa tillbaka inflationen och lätta på trycket för de svenska hushållen som pressats hårt av de rusande matpriserna, säger Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige till TT.
De nya priserna gäller från och med måndagen den 27 mars och i minst två månader framåt.
Det handlar om varor som exempelvis kaffe, mjölk och kött från ett 50-tal leverantörer. De nya priserna bli i snitt 11 procent lägre än tidigare och prissänkningar görs med upp till 32 procent, enligt Lidl.
Eget ansvar
Något liknande beslut kommer inte att komma från konkurrenten Coop den närmaste tiden.
– Vi justerar priser när vi får prisjusteringar fån leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ner och förväntar oss då prissänkningar från leverantörerna. Vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marcus Björling, pressekreterare på Coop till TT.
Vilka produkterna är eller om Coop kan tänka sig att frysa de kommande, lägre priserna vill han inte kommentera men menar att alla kedjor måste ta ett eget ansvar i kampen mot inflationen.
– Alla matvarukedjor måste få göra på sitt sätt. Vårt sätt är att ha en stark dialog med leverantörer och sätta press där, och det är vår bedömning att det kommer att leda till sänkta priser. Alla har sitt sätt att ta ansvar och det är jättebra för kunderna och konsumenterna, vi förstår att de är oroliga för den tuffa tid vi lever i, säger Björling.
Diskuterat med leverantörer
Jakob Josefsson säger att Lidls prissänkning är förankrad hos leverantörerna.
– Jag kan inte svara för hur våra branschkollegor har valt att göra. Men vi har en väldigt bra och långvarig relation till våra leverantörer och har diskuterat och kommit överens med dem om att gå ner i pris på vissa delar av sortimentet, säger han.
– Men sedan är det också så att vi själva tar en stor del av det här som en kostnad, det är inget som bara tas från leverantörsledet.
TT: Om ni har kapaciteten att göra det här, hur kommer det sig att det inte skett tidigare?
– Som sagt, det här är inget som vi egentligen har utrymme för, det kommer kosta oss pengar. Men vi tar det här ansvaret. Vi jobbar alltid långsiktigt och då är vi beredda att kortsiktig kostnad.
Kan utökas
Inte heller Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, planerar i nuläget att följa efter Lidl utan säger sig satsa vidare långsiktigt.
– Det är en mycket mer prisaktiv marknad nu och det är därför vi också är så tydliga med vår långsiktiga strategi kring Willys arbete att hela tiden jobba med Sveriges billigaste matkasse. På alla produkter – inte bara ta ut några enskilda, säger Klas Balkow, vd på Axfood, till TT.
Prissänkningen hos Lidl kommer att utökas successivt de kommande veckorna och totalt berörs minst ett hundratal varor.
– Vi garanterar de här frysta priserna i minst två månader och antalet varor som omfattas kan definitivt komma att utökas och bli ännu fler än de över hundra som vi meddelat i dag, säger Jakob Josefsson.
TT har sökt ICA för en kommentar.