Nu på torsdag väntas det ske. Det som på 1980-talet började vid Lunds universitet och forskaren Rickard Öste med ett projekt att ersätta mjölk med växtbaserat livsmedel har vuxit till ett mångmiljardföretag, redo att kliva in på börsen.
Inför börsnoteringen uppges Oatly ta in 1,65 miljarder dollar vilket ger bolaget ett värde på lite över 10 miljarder dollar, motsvarande drygt 80 miljarder svenska kronor.
Detta utifrån att noteringskursen hamnar någonstans mellan 15–17 dollar enligt de dokument som sedan tidigare redovisats.
Stjärnor i ryggen
Att noteringen sker i USA är nu inte så konstigt. Företag som bland annat ägs av det belgiska investmentbolaget Verlinvest liksom det kinesiska statsägda bolaget China Resources har gjort en tydlig satsning mot den amerikanska marknaden med kändisar i ryggen som Oprah Winfrey, Jay-Z och tidigare vd:n för kaffekedjan Starbucks, Howard Schultz.
Att noteringen sker just nu är heller inte så märkvärdigt – frågan är dock om strategin kommer att vara rätt?
I en allmän börshysteri i samband med återhämtningen efter coronapandemin har antalet noteringar också följt efter. Framgångarna har dock uteblivit de senaste månaderna vilket gör att Oatlys debut nu blir extra intressant och kanske också avgörande.
Ännu ett bakslag skulle kunna kyla ned noteringsviljan i takt med att börsen nu tappat fart i anslutning till inflationsoron, något som blev extremt påtagligt förra veckan med kraftiga kursras framförallt inom techsektorn.
Vill se stabilitet
Inför Oatlys premiär har nu flera bolag den senaste tiden valt att avbryta sina planerade noteringar och ett flertal nyblivna aktieägare har sett börsnoterade företag snabbt tappa i värde efter att aktien noterats.
– Volatilitet gör det mycket osäkrare. Vad vi vill se är stabilitet på marknaden och börsnoteringar som håller. Investerare som gör pengar på den senaste noteringen är alltid fördelaktig för nästa notering, säger Eddie Molloy vid storbanken Morgan Stanley till Wall Street Journal.
Wall Street Journal rapporterar nu att enligt data från finansplattformen Dealogic är de bolag som börsnoterats upp 2,1 procent i år. Det kan jämföras med en uppgång på 9,5 procent för S&P 500-index på New York-börsen.
– Du hade en flod av noteringar och en period när inget kunde gå fel. Nu är det en tuffare marknad där tillväxtföretagen hamnat i onåd, säger fondförvaltaren Ric de Los Reys till tidningen.
Inflationsproblematik
Bland tydliga nedgångar märks till exempel kryptobörsen Coinbase som efter noteringen i april har rasat 32 procent eller skådespelaren Jessica Albas konsumentproduktsföretag The Honest Company som är ned 24 procent sedan 5 maj.
Trenden med så kallade spac-noteringar, det vill säga ett slags förvärvsbolag som i sin tur är tänkt att köpa upp och notera ett företag, har heller inte lyckats väl ut. Av 13 spac-noteringar är det bara en som nu pendlar över teckningskursen med flera rasat markant i värde.
Inflationsproblematiken kommer nu hänga som en våt filt för en framöver, säger Tim Creedon vid kapitalförvaltaren Neuberger Berman.
– Frågan alla vill ha svar på är just inflationen och vad vi är beredda att betala för att få tillväxt framöver, säger Creedon till WSJ.