Campingbranschen andas ut

De lättade reserestriktionerna har gett ny luft åt svensk campingnäring. Trots det kvarstår faktum: Även om det blir en bra julimånad kan det inte kompensera fullt ut, säger Peter Jansson, tillförordnad vd för branschorganisationen Svensk camping.

Vd:n Gunnar Boman och Annika Källmark, marknadsansvarig för campinganläggningen Västervik Resort har sett hur de lättade reserestriktionerna lett till ett ökat bokningstrycket. Mardrömmen är dock en smittspridning på anläggningen.

Vd:n Gunnar Boman och Annika Källmark, marknadsansvarig för campinganläggningen Västervik Resort har sett hur de lättade reserestriktionerna lett till ett ökat bokningstrycket. Mardrömmen är dock en smittspridning på anläggningen.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Livsstil & fritid2020-06-24 05:35

Två veckor har nu gått sedan de lättade reserestriktionerna meddelades. Effekten har varit påtaglig, visar bokningsstatistik som TT tagit del av.

De två veckorna före beskedet låg bokningsfrekvensen på camping.se – Sveriges största webbplats för campingboende – på cirka 50 procent av ett normalår.

De två följande veckorna efter beskedet har i stället bokningsfrekvensen legat 25 procent över normalåret.

– Det har varit en extremt tuff start för många. Sedan när restriktionerna släppte fick man överlag mycket bokningar men framförallt berörde det Gotland, Öland och Norrland, säger Peter Jansson.

Extrem kontrast

För campingnäringen och dess aktörer har kontrasten varit extrem. Säsongen 2019 sammanfattades i form av ett rekordår med nästan 16 miljoner gästnätter och en omsättning på cirka sju miljarder kronor.

Förväntningarna var därför höga innan coronapandemin slog till.

– Även om bokningarna kommit igång kommer det inte bli något rekordår nu. Man kommer ha ett fortsatt underskott på gäster. Juli månad är under en normalsommar fullbelagd och det kan ju inte bli mer än fullt, säger Peter Jansson krasst.

En av många aktörer som fått uppleva detta är Västervik Resort. Sedan anläggningen etablerades vid Lysingsbadet i början av 30-talet har man varit med om såväl låg- som högkonjunkturer.

– Vi hade ett fruktansvärt scenario för ett par veckor sedan då vi tappat hela maj- och juni-intäkterna förutom midsommarhelgen. De veckorna blev fruktansvärt dåliga, säger vd:n Gunnar Boman.

Verksamheten har en liten fast personalstyrka på ett tiotal medarbetare och därför inte valt att permittera, däremot har man sökt omställningsstöd för mars och april månad. En rad olika planerade evenemang i anslutning till anläggningen har fått flyttats fram ett år i tiden. Nu märks en kraftigt ökad bokningsefterfrågan samtidigt som Västervik Resort, precis alla andra, fått anpassa sig till en ny verklighet. Gäster som kör in genom grindarna med husbil eller husvagn möts av tydliga förhållningsregler. Restauranger på området har halverat sina platser och kvällsunderhållningen är nedlagd.

– Vår personal har också mandat att kunna meddela att nu är det kanske för mycket folk på en specifik plats på campingen, vi kan inte ha 60 personer som sitter och har grillkväll, säger Annika Källmark, marknadsansvarig.

Ekonomisk påverkan

Ett frågetecken återstår, hur blir det med de utländska gästerna? Även om det inte är mer än var femte gäst som besöker Lysingsbadet får det ekonomisk påverkan.

– Vi får mycket avbokningar från Nederländerna. Norrmän kan inte komma och danska turister verkar mest vara i Skåne. Om ett par veckor kan vi nog se mera klart om utländska turister kommer eller inte, säger Gunnar Boman.

Peter Jansson är dock krass, stoppet framför allt för norska gäster slår hårt mot verksamheter på motsatt sida av landet än Västervik.

– Det kommer bli i väldigt ringa omfattning och inte alls som en normalsommar, säger han om utländsk turism. Vår högsta önskan nu är att Norge släpper sina restriktioner.

Fakta: Campingåret 2019

Förra året slog branschen övernattningsrekord med totalt 16 747 364 gästnätter, en ökning med fyra procent jämfört med 2018.

De internationella gästnätterna ökade med 7,5 procent.

Den svenska campingturismen beräknas omsätta cirka sju miljarder kronor.

Perioden juni–augusti är absolut viktigast då 40 procent av Sveriges kommersiella övernattningar sker under den perioden.

Av utländska turister från Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland besöker 55 procent Sverige under sommarmånaderna.

Källa: Svensk camping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!