För Jay Feebles var det med blandade känslor han ställde sig vid bandet i Fiat Chrystlers fabrik tidigt på måndagsmorgonen för att montera in säten.
– Jag bara tänker att jag borde vara hemma med min familj, min fru och mitt barn. Jag tror inte att bygga en lastbil kommer att rädda liv just nu, om du förstår vad jag menar? Men vi behöver pengar så..., sade han till Detroit Free Press innan arbetsdagens början.
Många arbetare delade oron när de återvände till Fiat Chrysler, Ford och GM:s anläggningar i Detroit i Michigan på måndagen, för första gången sedan fabrikerna stängdes ned till följd av coronapandemin i mitten av mars.
Nya säkerhetsrutiner
Biltillverkarna hävdar att det går att jobba på anläggningarna och hålla avstånd till kollegorna, och förhoppningen är att öppnandena ska innebära en välbehövlig ekonomisk injektion i ett land som är på väg mot arbetslöshetssiffror och en krympande ekonomi som inte setts till sedan depressionen på 1930-talet.
Fiat Chrysler listar en mängd nya rutiner och åtgärder för att hålla arbetsstyrkan frisk, som daliga feberkontroller, värmekameror, krav på skyddsglasögon och munskydd, och förlängda lunchpauser för att möjliggöra att arbetarna håller avstånd.
"Vi har närmat oss det här med både hängslen och livrem för att minska spridningen av det här viruset genom att implementera flera skyddslager", säger tillverkningschefen Scott Garberding, riktat till de 12 000 anställda i USA som återvände till jobbet.
Ford har å sin sida försett de anställda med armband som piper om man kommer för nära varandra, enligt The Detroit News.
Lägre volym
GM hoppas att om fyra veckor vara tillbaka på samma produktionsnivåer som innan pandemin, medan de övriga två företagen inte gett någon prognos. Analytiker varnar för att flera problemområden finns.
Stephanie Brinley, fordonsindustrianalytiker vid IHS Markit, säger till CNBC att ansträngda underleverantörer, de nya säkerhetsrutinerna och efterfrågan från konsumenter är tre saker som måste fungera om USA:s fordonsindustri ska lyckas återhämta sig.
Daimlers anläggning i Alabama startade igen i april – men tvingades återigen stänga till följd av brist på delar från underleverantörer.
– Det nya normala kan bli en lägre volym än vad vi tidigare producerade, säger Charlie Chesbrough, analytiker vid Cox Automotive, till nyhetsbyrån AFP.