Ja till koboltfria Tesla i Kina

Tesla har fått grönt ljus för att tillverka elbilar med koboltfria batterier i Kina, rapporterar Nikkei och andra asiatiska medier.

Ett av Teslas så kallade showroom i Peking, Kina.

Ett av Teslas så kallade showroom i Peking, Kina.

Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT

Livsstil & fritid2020-06-13 07:25

Det amerikanska bolaget ansökte i maj om att få använda batterier av typen litiumjärnfosfat ("lifepo") i sin minsta bil, Model 3. Kinesiska CATL har tidigare bekräftat att företaget kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli.

Lifepo-tekniken är inte ny, och finns redan i exempelvis många batteridrivna bussar från Kina. Nackdelen är att det är svårt att trycka in mycket energi i en liten volym, men den har en viktig fördel jämfört med annan litiumjon-teknik som Tesla och flera andra personbilstillverkare hittills använt i sina bilar; batterierna innehåller ingen kobolt.

Kobolt är en metall som är både väldigt dyrbar och kontroversiell. Den används i alltifrån rengöringsmedel till oljeindustrin, men framför allt är den en beståndsdel i batterier i allas våra mobiltelefoner och datorer – samt elbilar.

Många elektronik- och biltillverkare i västvärlden fått kritik för bristande kontroll av koboltens ursprung. Mycket av metallen – dock inte Teslas, enligt företagets uppgifter – kommer från Kongo, där gruvbranschen på sina håll är i milisgruppers händer och där människorättsorganisationer rapporterar att barnarbete förekommer.

Teslas aktie var i veckan uppe och vände över 1 000 dollar i New York för första gången. Det innebär ett börsvärde i klass med Toyota, världens största biltillverkare.

Enligt Reuters har Tesla-aktien rusat upp ungefär 350 procent på ett år. De hisnande uppgångarna har fått mäklarhus som Goldman Sachs och Morgan Stanley att mana till försiktighet, och peka på risker som handelskriget mellan USA och Kina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!