Vid lunchtid har Norwegian-aktien rasat 22 procent, vilket gör att drygt 92 procent av bolagets börsvärde är utraderat sedan årsskiftet. Kurskraschen kommer efter en dramatisk skuldrekonstruktion, där leasingbolag och långivare tagit över kontrollen av bolaget och nya Norwegian-aktier vällt ut på marknaden.
Ingår i Bank of China-sfären
Det hårda trycket nedåt på aktien förklaras bland annat av att det i samband med en stor skuldrekonstruktion även genomfördes en nyemission, där bolaget drog in 400 miljoner kronor. Deltagarna fick de nya Norwegian-aktierna för 1 krona styck, vilket kan jämföras med en kurs på Oslobörsen på cirka 5 kronor.
Bland de nya storägarna efter Norwegians skuldrekonstruktion finns bland annat leasingbolaget BOC Aviation, med 12,7 procent av aktierna. BOC Avation ingår i den statskontrollerade kinesiska Bank of China-sfären.
Det är oklart om BOC Aviation ser innehavet i Norwegian som en långsiktigt strategisk tillgång eller om leasingbolaget väljer att dumpa aktierna så snart de kan.
"I detta skede vill vi inte tillägga något till vad som redan är offentligt", skriver BOC Aviations chef för investerarrelationer Timothy Ross när TT frågar om bolaget ser sitt Norwegian innehav som strategiskt eller finansiellt.
Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank, är övertygad om att BOC Aviation och de andra leasingbolagen och långivarna kommer försöka sälja sina innehav så snart rekonstruktionsavtalet tillåter och marknadsförhållanden är okej.
– Deras ägande är allt annat än strategiskt. BOC Aviation är ju ett leasingbolag, konstruerat för att äga flygplan och ta in månatliga leasingavgifter. Jag tror inte de blir långsiktiga ägare i Norwegian, även om det kanske tar något år eller två innan de kan sälja innehavet, säger Pedersen.
En rejäl smäll
Att BOC Aviation och de andra nya storägarna har gått in som ägare i Norwegian förklaras enligt Pedersen inte av strategiska intressen utan för att de annars hade gått miste om betydligt mer pengar i en Norwegian-konkurs.
Skulle kinesiska staten, via BOC Aviation, kvarstå som storägare kan det enligt en annan analytiker som vill vara anonym rita om kartan i den nordiska flygindustrin. Det gäller särskilt trafiken mellan Nordeuropa och Asien, där Norwegian hittills haft en låg profil. Men det kinesiska ägandet kan också skapa osäkerhet kring om Norwegian kan räkna med ytterligare stödåtgärder från Norges regering ovanpå de stora lånegarantier som nu har beviljats.
Pedersen påminner dock om att de lånegarantier som Norwegian nu har fått förutsatte att de tidigare stora Norwegian-ägarna tog en rejäl smäll.
Om det krävs nya stödåtgärder kommer även de att villkoras av hårda krav på ägarna.
– Det är svårt att säga hur det skulle struktureras, men den norska regeringen har tydligt visat att de inte vill riskera skattebetalarnas pengar utan motprestationer, säger han.
Ingen strukturaffär på ett tag
Enligt Camilla Pettersen på Norges näringsdepartement har villkoren för lånegarantierna på tre miljarder till Norwegian som nu har beviljats formellt inte villkorats av någon viss ägarstruktur.
"Om det blir aktuellt med mer åtgärder för luftfarten, eller andra delar av ekonomin, kommer vi återkomma till det när det blir aktuellt", skriver hon i ett mejl till TT.
Ett scenario är att coronakrisen för Norwegian slutar med att en etablerad flygbolagsägare, som den tidigare Norwegian-intressenten och British Airways-ägaren IAG, köper bolaget från de långivare och leasingbolag som nu tagit över ägandet. Fast coronakrisens dramatiska effekter på flygindustrin har satt käppar i hjulet för detta, då ingen i branschen ser ut att ha råd med en strukturaffär på ett tag.
– I så fall hade vi redan sett det hända, säger Pedersen.
– Så Norwegian får nog leva med denna nya ägarstruktur ett tag, tillägger han.