Klimatkrav på SAS – inspireras utomlands

Sverige är inte först ut att ställa klimatkrav för att stötta flygbolag. Både Air France och Austrian Airlines måste skära ner på inrikestrafiken för att få statligt stöd.

Flera europeiska regeringar ställer klimatkrav på flygbolag som vill ha krisstöd från staten. Arkivbild.

Flera europeiska regeringar ställer klimatkrav på flygbolag som vill ha krisstöd från staten. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Livsstil & fritid2020-06-16 08:45

När den franska regeringen i april presenterade ett stödpaket på 7 miljarder euro till krisande Air France kom pengarna med krav på skarpare klimatarbete. Målet är att Air France ska bli det mest miljövänliga flygbolaget i världen, slog den franske finansministern Bruno Le Maire fast.

Bland annat måste bolaget med 300 flygplan i sin flotta minska koldioxidutsläppen per passagerare och kilometer med 50 procent till 2030, jämfört med 2005.

Snabb minskning

Ett annat krav är att koldioxidutsläppen från inrikesresor ska halveras till slutet av 2024.

– Där det finns tågalternativ till inrikesflyg som är under två och en halv timmar ska inrikestrafiken skäras ner drastiskt, sade Le Maire.

Korta inrikesflyg där tidsvinsten kanske bara blir någon timme är inte försvarbara, menade han.

Den franska regeringen sätter också krav på förnyad flygplansflotta med mindre utsläpp och ett mål att 2 procent av bränsleanvändningen ska vara förnybar till 2025.

Nyligen beslutade den österrikiska regeringen om ett tillskott på 600 miljoner euro till Austrian Airlines. En del av stödet kommer från moderbolaget Lufthansa, men den blågröna koalitionsregeringen satte ändå upp krav på motprestation från bolagets sida.

Satsar på tåg

Biljetter får inte kosta mindre än 40 euro, för att undvika att flygbolag dumpar priser för att locka fler resenärer. Det blir också stopp för inrikesflyg där det finns tågalternativ som tar mindre än tre timmar. Inga fler flyg mellan Wien och Salzburg, alltså.

– Utbyggda tågförbindelser kan ersätta de här korta sträckorna snabbt, bekvämt och klimatvänligt, sade De Grönas Heinrich Schellhorn efter beskedet.

I paketet ingår även satsningar på tåg och en extra flygskatt på korta sträckor.

Austrian Airlines måste också minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030, jämfört med 2005.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!