Volvo Cars orsakade visst rabalder när nyheten om hastighetsbegränsningen släpptes i fjol. Men från och med nu ska fartspärren sitta i alla nya Volvobilar.
I fabriken i Luqiao söder om Shanghai har ändringen redan slagit igenom. Och om två veckor rullar de första bilarna med begränsad toppfart ut från fabriken i Torslanda.
När 180-gränsen aviserades i fjol var syftet bland annat att starta en diskussion om biltillverkarnas ansvar för att undvika exempelvis fortkörning och rattonykterhet.
– Det går alltid att diskutera om det ska vara 180 eller 200 eller 170 eller 160. Men 180 är ett stort steg därifrån vi kommer. Från 220 eller 250, för där någonstans låg bilarna beroende på marknad och drivlina, säger Malin Ekholm.
Hjälp eller hinder?
Samtidigt med hastighetsbegränsningen införs en "smart" bilnyckel, som gör att toppfarten kan begränsas ytterligare om man exempelvis vill låna ut bilen till en mer oerfaren förare.
Nymodigheterna har hyllats av många säkerhetsexperter. Men i kombination med en kommande kameralösning, som ska hjälpa förare som visar trötthetssymptom eller är okoncentrerade av andra skäl, har de också väckt viss kritik.
– Vi har fått väldigt mycket positivt, det är många som upplever att äntligen är det någon som gör något. Men naturligtvis finns även en känsla av att ”ni hindrar mig”, säger Malin Ekholm.
– Men har vi en möjlighet att ta ett första steg för att visa att vi menar allvar, då vill vi ta det ansvaret även om det innebär att man får lite svåra frågor.
"Ligger i tiden"
Frågan är också hur kontroversiell just fartspärren egentligen är.
Enligt Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i Duisburg-Essen, är hastighetsbegränsningar inte ens i Tyskland en lika infekterad fråga som tidigare.
– Efter nästa förbundsdagsval, skulle jag tro i alla fall, faller det här med fri fart på Autobahn, säger han till TT.
– Det är bara en tidsfråga, eftersom en majoritet av befolkningen egentligen inte gillar det.
Snarare ligger Volvo Cars bara lite i framkant med sin förändring, anser han.
– Jag tror att det ligger bra i tiden, det som Volvo gör. Vi går mot en mer ansvarsfull hantering av individuell mobilitet. Det passar väldigt bra ihop med Volvo, säger Ferdinand Dudenhöffer.
– Dessutom är 180 en förnuftig sak, därför tror jag inte att det blir ett problem i Tyskland heller.