Nu maxar Volvo Cars farten till 180

Max 180 kilometer i timmen. Nu inför Volvo Cars sin omdiskuterade fartspärr i alla nya bilar.
–Det är kontroversiellt. Men det var säkerhetsbältet också på 1960-talet, säger Malin Ekholm, chef för bolagets säkerhetscentrum.

"Jag tycker att vi behöver ta det ansvar som vi kan ta", säger Malin Ekholm, chef på Volvo Cars säkerhetscenter, om bolagets beslut att begränsa topphastigheten i sina bilar.

"Jag tycker att vi behöver ta det ansvar som vi kan ta", säger Malin Ekholm, chef på Volvo Cars säkerhetscenter, om bolagets beslut att begränsa topphastigheten i sina bilar.

Foto: Adam Ihse/TT

Livsstil & fritid2020-05-20 09:06

Volvo Cars orsakade visst rabalder när nyheten om hastighetsbegränsningen släpptes i fjol. Men från och med nu ska fartspärren sitta i alla nya Volvobilar.

I fabriken i Luqiao söder om Shanghai har ändringen redan slagit igenom. Och om två veckor rullar de första bilarna med begränsad toppfart ut från fabriken i Torslanda.

När 180-gränsen aviserades i fjol var syftet bland annat att starta en diskussion om biltillverkarnas ansvar för att undvika exempelvis fortkörning och rattonykterhet.

– Det går alltid att diskutera om det ska vara 180 eller 200 eller 170 eller 160. Men 180 är ett stort steg därifrån vi kommer. Från 220 eller 250, för där någonstans låg bilarna beroende på marknad och drivlina, säger Malin Ekholm.

Hjälp eller hinder?

Samtidigt med hastighetsbegränsningen införs en "smart" bilnyckel, som gör att toppfarten kan begränsas ytterligare om man exempelvis vill låna ut bilen till en mer oerfaren förare.

Nymodigheterna har hyllats av många säkerhetsexperter. Men i kombination med en kommande kameralösning, som ska hjälpa förare som visar trötthetssymptom eller är okoncentrerade av andra skäl, har de också väckt viss kritik.

– Vi har fått väldigt mycket positivt, det är många som upplever att äntligen är det någon som gör något. Men naturligtvis finns även en känsla av att ”ni hindrar mig”, säger Malin Ekholm.

– Men har vi en möjlighet att ta ett första steg för att visa att vi menar allvar, då vill vi ta det ansvaret även om det innebär att man får lite svåra frågor.

"Ligger i tiden"

Frågan är också hur kontroversiell just fartspärren egentligen är.

Enligt Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i Duisburg-Essen, är hastighetsbegränsningar inte ens i Tyskland en lika infekterad fråga som tidigare.

– Efter nästa förbundsdagsval, skulle jag tro i alla fall, faller det här med fri fart på Autobahn, säger han till TT.

– Det är bara en tidsfråga, eftersom en majoritet av befolkningen egentligen inte gillar det.

Snarare ligger Volvo Cars bara lite i framkant med sin förändring, anser han.

– Jag tror att det ligger bra i tiden, det som Volvo gör. Vi går mot en mer ansvarsfull hantering av individuell mobilitet. Det passar väldigt bra ihop med Volvo, säger Ferdinand Dudenhöffer.

– Dessutom är 180 en förnuftig sak, därför tror jag inte att det blir ett problem i Tyskland heller.

Fakta: Volvo Cars

Volvo grundades 1927.

1999 sålde AB Volvo sin tillverkning av personbilar till amerikanska Ford.

Sedan 2010 ägs Volvo Cars av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Bolaget hade i slutet av förra året cirka 41 500 heltidsanställda.

Huvudkontoret ligger i Torslanda på Hisingen. Cirka hälften av de anställda finns i Göteborg.

Volvo Cars har bilfabriker i Torslanda, i belgiska Gent, i Chengdu och Daqing i Kina, samt i Charleston i sydöstra USA. Volvobilar tillverkas även vid Geelys fabrik i kinesiska Luqiao. Bolaget har därutöver bland annat även en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i Olofström.

Källa: Volvo Cars.


Fakta: Hastighetsgränser

I Sverige är 120 kilometer i timmen den högsta tillåtna hastigheten.

Det är i nivå med de flesta andra länder i Europa. 120 är exempelvis samma toppfart som tillåts ibland annat Finland, medan Norge sätter stopp vid 110 och Danmark och Frankrike har 130 som högsta tillåtna hastighet.

Det stora undantaget i världen, utöver Förenade Arabemiratens 160 kilometer i timmen som gräns på den snabbaste motorvägen, är Tyskland som visserligen har 130 som rekommendation, men där många Autobahnsträckor fortfarande saknar hastighetsbegränsning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!